Food for thought

EFMI Business School publiceert op deze website met regelmaat podcasts, columns, academic food updates, blogs en onderzoeksartikelen, waarin thema’s worden besproken die relevant zijn voor u als food professional.

Hieronder kunt u deze ‘food for thought’ teruglezen en beluisteren. U kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie op deze website om specifiek op een bepaald thema te zoeken.

Hoe kun je persoonlijke prijspromoties optimaliseren?

Over het maximaliseren van de Customer Lifetime Value en het minimaliseren van kosten via persoonlijke prijspromoties

Wie flitst de super voorbij?

Het jaar 2021 wordt waarschijnlijk het beste jaar in de historie van supermarkten. Maar nieuwe concurrenten azen op een stukje van de taart. Met welke (typen) concepten moeten de supers serieus rekening gaan houden?

Nieuwe EFMI-studie: De meerwaarde van social media vanuit marketingperspectief

Social media als Facebook, Instagram en Twitter zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Maar wat is de meerwaarde ervan voor supermarktondernemers?

Wanneer telt elke cent nou écht voor shoppers?

Wanneer en waarom heeft de left-digit bias meer of minder invloed op de beoordelingen en beslissingen van shoppers?

Grondstofprijzen, flitsbezorgers en de fusie Plus-Coop

De ontwikkelingen in de foodsector zorgen voor de nodige gespreksstof bij ontmoetingen tussen branchecollega's.

Stop een tijger in je tank

Over Nederlandse supermarkten en hun hang naar netjes, georganiseerd en kostenefficiënt

De juiste prijs is niet duurder, maar wel hoger

Zit er in de huidige prijs voldoende compensatie om zodanig te produceren dat zaken als natuur, klimaat en dierenwelzijn er niet onder lijden?

Wat zorgt voor over- en underperformance van FMCG producten?

Een wetenschappelijke studie naar de factoren die de performance van FMCG producten bepalen

DEEN en de pluriformiteit van de sector

Consolidatie loopt als een rode draad door onze supermarktsector.

Hoe beïnvloedt de tussenruimte de waargenomen productgrootte en de koopintentie?

Studie naar de invloed van ruimte tussen producten (in advertenties en op het schap) op de waargenomen productgrootte en aankoopbeslissing.

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.