EFMI Breinbrekers

Gesprekken met de denkers én doeners uit de foodsector

In de podcastserie EFMI Breinbrekers gaat retailjournalist Peter Garstenveld in gesprek met toonaangevende professionals uit de foodsector. Stuk voor stuk zijn het alumni of deelnemers van de Executive MBA Food & Retail of het Food Chain Revolution Programma van EFMI Business School – leiders met visie en ervaring, die midden in de dynamiek van de sector staan.

In elke aflevering duiken we samen met onze gasten in de grote vragen van vandaag én morgen: hoe ga je om met toenemende complexiteit in de keten? Welke rol speelt technologie, duurzaamheid of veranderend consumentengedrag? En welke strategische keuzes maken de koplopers van nu?

De podcasts bieden niet alleen inspiratie en verdieping, maar ook praktische inzichten voor iedereen die werkzaam is in food & retail. Of je nu liever luistert of leest: EFMI Breinbrekers verschijnt als podcast én als uitgeschreven interview – onder meer gepubliceerd in FoodPersonality/FPWork.

Elke maand een nieuw brein, een nieuw gesprek, een nieuwe kijk op de toekomst van de foodsector!

EFMI Breinbrekers – Afl. 6 – Marc Krukkert (Welkoop)

In deze aflevering van EFMI Breinbrekers vertelt commercieel directeur Marc Krukkert (in gesprek met retailjournalist Peter Garstenveld) hoe de voormalige agrarische coöperatie transformeerde tot een volwassen consumentenretailer en waarom Welkoop juist nu harder groeit dan veel ketens die wél op volume jagen.

EFMI Breinbrekers – Afl. 5 – Johan Veld (TastyBasics)

Hoe bouw je aan een gezonder voedselsysteem – terwijl je als merk moet groeien? TastyBasics probeert precies dat. In deze aflevering van de podcastserie ⁠⁠EFMI Breinbrekers⁠⁠, vertelt commercieel directeur Johan Veld (in gesprek met retailjournalist Peter Garstenveld) hoe de Drentse scale-up de voedselketen stap voor stap wil kantelen: weg van ultrabewerkt, richting écht eten met een meetbare bijdrage aan gezondheid. Niet door te roepen dat het anders moet, maar door het te bewijzen – in de supermarkt én in het schap.

EFMI Breinbrekers – Afl. 4 – Carola Hundling (PepsiCo)

Hoe blijf je relevant in een wereld waarin de consument in duizend stukjes uiteenvalt? Volgens Carola Hundling, retail sales director bij PepsiCo, ligt de toekomst van FMCG niet in méér volume of nóg scherpere promoties, maar in waarde, data en samenwerking. In deze aflevering vertelt ze hoe PepsiCo evolueert van massamerk naar maatwerkmerk – met strategieën die variëren van kleinere verpakkingen en gepersonaliseerde campagnes op TikTok tot datagedreven schappenplannen per winkel.

EFMI Breinbrekers – Afl. 3 – Jeroen Molenaar (Crest Suikerwerken)

Retailjournalist Peter Garstenveld praat in deze aflevering met Jeroen Molenaar, op dat moment nog aankomend algemeen directeur van Crest Suikerwerken. Op jonge leeftijd staat hij aan het roer van een familiebedrijf met 45 jaar geschiedenis, gespecialiseerd in private label snoep en chocolade. Hoe bewaak je als relatief kleine speler je plek in een sector die wordt gedomineerd door schaal, prijsdruk en steeds strengere eisen op het gebied van duurzaamheid? En hoe geef je als nieuwe generatie leiding aan een bedrijf dat wendbaar wil blijven zonder de kernwaarden te verliezen?

EFMI Breinbrekers – Afl. 2 – Arjan Dijk (Oliehoorn)

Retailjournalist Peter Garstenveld praat in deze aflevering met Arjan Dijk, CEO van Oliehoorn – het Noord-Hollandse familiebedrijf dat uitgroeide tot marktleider in sauzen voor de cafetariasector. Onder leiding van Dijk maakt het bedrijf nu de stap naar retail, Europa en duurzaamheid. Maar hoe blijf je trouw aan je kernwaarden als je wereld groter wordt?

EFMI Breinbrekers – Afl. 1 – Tim Brouwer (Visscher Seafood)

In de eerste editie van de nieuwe podcastserie EFMI Breinbrekers praat retailjournalist Peter Garstenveld met Tim Brouwer, CEO van Visscher Seafood (nu Norwegian Seafood). Hij nam op zijn 26e de leiding van het familiebedrijf over.

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.