Bol.com: quo vadis?
Daniel Ropers vertrekt bij Bol.com. Dat nieuws kwam bij mij wel even binnen moet ik eerlijk zeggen. “Mister Bol” himself stopt ermee, dat kan toch eigenlijk helemaal niet? Bol is Daniel Ropers, en Daniel Ropers is Bol. Toch is het inmiddels een nieuwe werkelijkheid nu de Bol-CEO ervoor heeft gekozen een mooie nieuwe uitdaging aan te gaan: CEO van SpringerNature.
Het vertrek van Daniel markeert ook het einde van een tijdperk, dat eigenlijk al uit drie eerdere fases bestond. In de 1e fase is oprichter Bertelsmann de trekker geweest, in de 2e fase Daniel Ropers zelf die ondanks de dot.com crisis rond het millennium wél brood zag in dit concept en in de 3e fase parkeerde hij ‘zijn kindje’ in 2012 in de veilige stal van Ahold. Voor de verdere uitbouw van Bol.com moest er een flinke cash impuls komen en het relatief bemiddelde Ahold had gelukkig nog het een en ander aan overtollige cashflows op de plank liggen. Nu is dus de 4e fase aangebroken: in mijn ogen wordt dat de fase van integratie. En dat is een fase waar oprichters & ondernemers vaak een broertje dood aan hebben. Wie weet is het vertrek van Daniel dus wel een ‘blessing in disguise’.
Maar toch is deze fase essentieel wil Bol.com een toekomst hebben binnen het grote Ahold Delhaize. Want een omzet van 1,2 miljard is leuk, maar het valt in het niet bij de pakweg 60 miljard van Ahold Delhaize wereldwijd. En bovendien zijn kruideniers gewend om winst te maken op hun activiteiten, terwijl er bij Bol.com nog jaarlijks een sloot geld bij moet. Het grotere belang van Ahold Delhaize is dat het haar positie als full service retailer in de lucht kan houden, dus offline geïntegreerd met online, want de servicegevoelige food shopper van vandaag en morgen eist dit nu eenmaal. En met de overname van Whole Foods door Amazon is er sprake van een ‘paradigmashift’: Techniek en Emotie komen bij elkaar en dat gaat nieuwe en interessante PMC’s opleveren. In mijn ogen zal Bol.com dan ook geïntegreerd moeten worden met de online food proposities van Ahold Delhaize (ah.nl, Peapod, Delhaize online), zowel qua platform als qua technologische doorontwikkeling. En ‘aanmodderen’ met verschillende concepten is sowieso geen optie voor Ahold Delhaize nu de concurrentie grote stappen maakt.
Dick Boer kennende gaat hij niet dezelfde fout als Cees van der Hoeven maken. Een ‘laat duizend bloemen bloeien’ aanpak is mooi en sympathiek, maar echte meerwaarde komt voort uit succesvolle integratie van activiteiten: één backbone en één concept. Een “stand-alone” positie voor Bol.com is ook niet langer houdbaar nu Amazon zich nadrukkelijk heeft gemeld in de food markt.
Mocht Ahold Delhaize overigens voor de optie gaan om Bol.com niet te integreren, dan is verkoop ook nog een optie. Private equity is momenteel ‘money loaded’ en naarstig op zoek naar overnamekandidaten, dus wie weet. Maar ook in dat geval zal de Zaandamse grootgrutter de verkoopsom moeten herinvesteren om de online rat-race bij te houden, bijvoorbeeld door Ocado te kopen. Kortom, linksom of rechtsom zal Ahold door moeten pakken om de progressieve foodklant in Nederland, België en VS te blijven bedienen.
Ik wens Ahold Delhaize veel wijsheid met de komende ‘inline’ stappen en Daniel Ropers veel plezier met zijn nieuwe uitdaging. Hij mag met grote trots terugkijken op zijn werk in de afgelopen 20 jaar.