Food for thought

EFMI Business School publiceert op deze website met regelmaat podcasts, columns, academic food updates, blogs en onderzoeksartikelen, waarin thema’s worden besproken die relevant zijn voor u als food professional.

Hieronder kunt u deze ‘food for thought’ teruglezen en beluisteren. U kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie op deze website om specifiek op een bepaald thema te zoeken.

Terug naar het oude normaal. Ook in vers!

Corona heeft in de foodsector geleid tot een aantal trendbreuken. Vooral in vers. Maar hebben deze een tijdelijk of permanent karakter?

Hoe zet je displays optimaal in?

In hoeverre varieert de display-impact per type display en per type productcategorie (utilistisch of hedonistisch)?

Waarom kiezen mensen voor on-the-go-consumptie van food?

Welke effecten hebben zaken als assortiment, prijsperceptie, klantenservice en gezondheidsperceptie?

‘The simple things’

Als corona straks voorbij zal zijn, wat doen wij – ‘de mensheid’ – dan? Gaan we terug naar onze oude gewoonten? Of leidt corona tot een herbezinning op wat er echt toe doet?

Nieuwe EFMI-studie: HALLO HEMA!

In deze studie presenteren wij een analyse van de marktpositie en financiële performance van HEMA, de impact van de overname op de supermarktbranche en de strategische opties die HEMA en JUMBO hebben om elkaar na de overname (verder) te versterken.

Kan de consument online goed de grootte van producten inschatten?

Kunnen shoppers zich online wel een goed beeld vormen van de inhoud/grootte van een product?

Corona en online-capaciteit

Met de voortgaande groei van online gloort voor supermarktretailers een nieuwe uitdaging aan de horizon

De invloed van drukte op de samenstelling van het winkelmandje

Over de invloed van drukte in de winkel op het aankoopgedrag van de consument

Leidt online winkelen tot groei van de share-of-wallet?

Over de invloed van de keuze om online boodschappen te doen op de share-of-wallet (SoW) in productcategorieën

Imagocampagne gaat Aldi redden. Natuurlijk wel?!

Aldi Nederland investeert fors in het Aldi-merk. De vraag is alleen of men daar in Culemborg niet tien jaar te laat mee is.

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.