Food for thought

EFMI Business School publiceert op deze website met regelmaat podcasts, columns, academic food updates, blogs en onderzoeksartikelen, waarin thema’s worden besproken die relevant zijn voor u als food professional.

Hieronder kunt u deze ‘food for thought’ teruglezen en beluisteren. U kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie op deze website om specifiek op een bepaald thema te zoeken.

Eigenwijs…

Geel en rood in de winkels van Jumbo. Koen Hazewinkel heeft er zijn bedenkingen bij.

Nieuwe EFMI-studie: Gierend rijk over rug consument?

In deze EFMI-studie is geanalyseerd wat er feitelijk waar is van de bewering dat Nederlandse supermarkten veel hogere prijzen rekenen dan hun collega's in België en Duitsland en daardoor veel geld verdienen over de rug van de Nederlandse consument

Het prijsframe van Omtzigt en Dijk klopt niet

In hoeverre klopt het geschetste beeld van Nederland als extreem duur supermarktland?

Welke advertentiemethode is het meest effectief bij prijspromoties?

Onderzocht is hoe verschillende advertentievormen de verkoopvolumes bij prijspromoties beïnvloeden

Hoe maak je bijna verlopen producten toch aantrekkelijk voor shoppers?

Waarom vermijden consumenten bijna verlopen producten en hoe kunnen supermarkten deze weerstand verminderen?

Jumbo: quo vadis?

Jumbo-ceo Ton van Veen kondigde recent zijn vertrek aan. Wat staat een nieuwe 'zwaaibaas' bij Jumbo te wachten?

Hoeveel aandacht besteden consumenten in de supermarkt aan prijsinformatie?

In hoeverre besteden consumenten in de supermarkt aandacht aan prijsinformatie en hoe varieert dit per shopper en categorie?

Vreemd, eigenlijk

Het wordt de NL-verssector door 'Den Haag' niet gemakkelijk gemaakt om de vele uitdagingen het hoofd te bieden

Wat zijn de effecten van een winkelvernieuwing?

Zijn de (omzet)effecten van winkelvernieuwing toe te schrijven aan bestaande of aan nieuwe klanten?

Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner

Een actueel overzicht met relevante ontwikkelingen en inzichten op het gebied van prijzen en promoties in de Nederlandse supermarkten. De focus ligt daarbij primair op Albert Heijn, Jumbo en PLUS, maar we presenteren ook analyses van Dirk, Hoogvliet, Dekamarkt, Vomar Voordeelmarkt, Picnic en Coop.

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.