Food for thought

EFMI Business School publiceert op deze website met regelmaat podcasts, columns, academic food updates, blogs en onderzoeksartikelen, waarin thema’s worden besproken die relevant zijn voor u als food professional.

Hieronder kunt u deze ‘food for thought’ teruglezen en beluisteren. U kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie op deze website om specifiek op een bepaald thema te zoeken.

Internationaal inkopen heeft ook een keerzijde

Tegenover de voordelen van internationaal inkopen staan ook nadelen.

Is een brandstore gunstig voor de merkverkopen in omliggende supermarkten?

Welke invloed heeft het openen van een brandstore op de verkopen in het eigen online kanaal en in het fysieke supermarktkanaal?

Wat kunnen we van Schoof-I verwachten?

Wat is er afgesproken in het onderhandelingsakkoord en wat kan dit betekenen voor de foodsector?

EFMI-studie naar het verdienmodel van supermarktondernemers

In deze gezamenlijke studie van EFMI en Stichting LRO zoomen we in op de vraag in hoeverre het verdienmodel van zelfstandig supermarktondernemers is aangetast en welke mogelijkheden ondernemers zélf zien om dat model te repareren.

Openen van gemakswinkels: sleutel tot succes?

Hoe kan het openen van proximity stores bijdragen aan het totale succes van een supermarktketen?

Worden gezonde keuzes in de supermarkt opgevolgd door ongezonde keuzes?

In hoeverre slagen shoppers erin om consistent gezonde keuzes te maken?

EFMI-studie naar internationale retailallianties

In deze EFMI-update staat de samenwerking tussen food retailers binnen zogeheten internationale retailallianties centraal. Zo gaan we onder andere in op de vraag welke verschillende typen retailallianties er actief zijn, hoe het zakendoen met deze retailallianties wordt ervaren en welke meerwaarde de retailallianties hebben.

Wordt het niet tijd…

Doen we eigenlijk wel genoeg met de inzichten van de recent overleden professor Daniel Kahneman?

Aldi: too Lidl too late?

Hoe kan het dat Aldi in 2023 zijn marktaandeel zag dalen, ondanks een krappe(re) huishoudportemonnee van shoppers?

Welke rol speelt demografie bij online boodschappen doen?

Welk type klant kiest ervoor om online boodschappen te doen en in welke situaties?

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.