Food for thought

Periodiek verschijnen er columns en academic food updates van de hand van EFMI-medewerkers in vakbladen als Foodpersonality en Foodmagazine. Ook ‘schrijven’ zij blogs voor de EFMI-website, waarin zij hun visie geven op ontwikkelingen in de food sector.

Hieronder kunt u deze ‘food for thought’ teruglezen. U kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie op deze website om specifiek op een bepaald thema te zoeken.

Premiums of prijspromoties: wat is verstandiger?

Hoe effectief is het weggeven van premiums en welke rol spelen de inkoopkosten van het weg te geven product hierbij?

Nuchterheid en kwaliteit

Koen Hazewinkel bespreekt zijn opvallendste bevindingen opgedaan tijdens een congres van een Zwitsers kennisinstituut voor de (levensmiddelen)detailhandel.

Draagt duurzaam ondernemen bij aan het financiële resultaat?

Hoe beïnvloedt de mate waarin een bedrijf duurzaam onderneemt de return-on-sales?

Neuro-onderzoek: Foodmarkt versus Aldi

Wat zijn de (on)mogelijkheden van neuro-onderzoek als het gaat om het doorgronden van consumentengedrag en -voorkeuren?

Wat is de invloed van het meenemen van kinderen tijdens de shopping trip?

Deze vraag staat centraal in deze editie van de EFMI Academic Food Update.

Verdient Eataly geld?

We kijken vol verwondering naar de winkels van Eataly. Maar wat weten we van het verdienmodel?

Wat is het effect van sampling op de winkelvloer?

Erjen van Nierop kijkt naar de vraag wat precies het effect is van sampling op de winkelvloer.

De afrekencultuur bij de Schwarz Gruppe

Ieder businessmodel kent zo haar eigen grenzen, maar dat gaat er blijkbaar (nog) niet in bij de top van de Schwarz Gruppe.

Hoe kan slimme presentatie leiden tot meer omzet in omnichannel?

Hoe kan slimme presentatie leiden tot meer omzet in een omnichannel strategie?

Zo trots!

Waar komt die behoefte vandaan om soms ‘schromelijk overdreven successen’ te delen met jan en alleman? Wat zit daarachter? Wat drijft ons voort, dat we dit doen?

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.