Food for thought

EFMI Business School publiceert op deze website met regelmaat podcasts, columns, academic food updates, blogs en onderzoeksartikelen, waarin thema’s worden besproken die relevant zijn voor u als food professional.

Hieronder kunt u deze ‘food for thought’ teruglezen en beluisteren. U kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie op deze website om specifiek op een bepaald thema te zoeken.

Vreemd, eigenlijk

Het wordt de NL-verssector door 'Den Haag' niet gemakkelijk gemaakt om de vele uitdagingen het hoofd te bieden

Wat zijn de effecten van een winkelvernieuwing?

Zijn de (omzet)effecten van winkelvernieuwing toe te schrijven aan bestaande of aan nieuwe klanten?

Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner

Een actueel overzicht met relevante ontwikkelingen en inzichten op het gebied van prijzen en promoties in de Nederlandse supermarkten. De focus ligt daarbij primair op Albert Heijn, Jumbo en PLUS, maar we presenteren ook analyses van Dirk, Hoogvliet, Dekamarkt, Vomar Voordeelmarkt, Picnic en Coop.

EFMI-studie naar A-merken in een ‘perfect storm’

In deze nieuwe EFMI-studie zoomen we in op de vraag in hoeverre de marktpositie van A-merken onder druk staat en welke strategische koers merken kunnen varen om aan die druk te ontsnappen.

Terug naar Jumbo zoals Jumbo bedoeld is

In zijn column voor FoodPersonality vraagt Marcel van Aalst zich af hoe Jumbo op prijs kan concurreren met voordeelformules als Vomar en Dirk.

EFMI-studie naar shoppers en online boodschappen doen

Welk deel van de supermarktklanten kan als frequente online shopper worden getypeerd? Hoe loyaal is de online Albert Heijn klant? En hoe hoog is de ‘bezorgfee-elasticiteit’ onder Picnic klanten? Deze en andere vragen worden beantwoord in de nieuwe EFMI Update.

Wie is er nog fris?

Laurens Sloot maakt de vergelijking tussen foodretail en een wielerkoers. Welke supermarktorganisatie zet z'n wiel als eerste over de streep?

Schapindeling op productvoordelen of op productkenmerken?

Welk type indeling leidt tot de hogere productverkopen?

Hoe belangrijk zijn ondernemers voor het succes van een supermarkt?

EFMI-onderzoeker Erjen van Nierop bespreekt een studie naar het belang van ondernemers voor het succes van de supermarkt

Een gewaarschuwd merk telt voor twee

EFMI-programmadirecteur Koen Hazewinkel legt in deze column uit waarom er zwaar weer op komst is voor A-merken

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.