Food for thought

EFMI Business School publiceert op deze website met regelmaat podcasts, columns, academic food updates, blogs en onderzoeksartikelen, waarin thema’s worden besproken die relevant zijn voor u als food professional.

Hieronder kunt u deze ‘food for thought’ teruglezen en beluisteren. U kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie op deze website om specifiek op een bepaald thema te zoeken.

Aldi: too Lidl too late?

Hoe kan het dat Aldi in 2023 zijn marktaandeel zag dalen, ondanks een krappe(re) huishoudportemonnee van shoppers?

Welke rol speelt demografie bij online boodschappen doen?

Welk type klant kiest ervoor om online boodschappen te doen en in welke situaties?

Helpt kleiner verpakken bij suikerreductie?

Wat is de rol van kleinere frisdrankverpakkingen in de strijd tegen suiker?

EFMI Food Chain Revolution Programma – Hoe komt de foodsector naar ‘net-zero’?

In deze (video)podcast praat Peter Garstenveld met Koen Hazewinkel en Laurens Sloot over hoe het Food Chain Revolution programma bedrijven kan helpen in de transitie naar net zero

Heeft het bieden van alternatieven zin bij (online) out-of-stock?

Heeft het zin om een alternatief product aan te bieden en zo ja, hoe bepaal je wat een goed alternatief is?

Hoe belangrijk is reputatie als het gaat om duurzaam?

Wat is het effect van de duurzaamheidsreputatie van het bedrijf op het koopgedrag van duurzame producten?

CSRD, wat moet je ermee?

Het Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) zal komend decennium een grote impact hebben op de levensmiddelensector.

Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner

Een actueel overzicht met relevante ontwikkelingen en inzichten op het gebied van prijzen en promoties in de Nederlandse supermarkten. De focus ligt daarbij primair op Albert Heijn, Jumbo en PLUS, maar we presenteren ook analyses van Dirk, Hoogvliet, Dekamarkt, Vomar Voordeelmarkt, Coop en Picnic.

Nieuwe EFMI-studie: De Strijd om het Supermarktschap 1998-2023

In het nieuwe EFMI-managementrapport ‘De Strijd om het Supermarktschap 1998-2023’ analyseren we acht productgroepen in tien supermarktformules en brengen we in kaart wat anno 2023 de stand van zaken is als het gaat om de (kwantitatieve) schapruimte en de (kwalitatieve) schaphoogte van A-merken en huismerken.

De supermarktsector polariseert

EFMI-columnist Koen Hazewinkel deelt zijn gedachten over ‘een nieuw normaal’ in de marktverhoudingen van het Nederlandse foodretaillandschap.

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.