Food for thought

EFMI Business School publiceert op deze website met regelmaat podcasts, columns, academic food updates, blogs en onderzoeksartikelen, waarin thema’s worden besproken die relevant zijn voor u als food professional.

Hieronder kunt u deze ‘food for thought’ teruglezen en beluisteren. U kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie op deze website om specifiek op een bepaald thema te zoeken.

Ozempic: potentiële gamechanger in food

Marcel van Aalst verkent hoe Ozempic kan uitgroeien tot een stille maar ingrijpende gamechanger voor supermarkten en foodservice.

EFMI Breinbrekers – Afl. 6 – Marc Krukkert (Welkoop)

In deze aflevering van EFMI Breinbrekers vertelt commercieel directeur Marc Krukkert (in gesprek met retailjournalist Peter Garstenveld) hoe de voormalige agrarische coöperatie transformeerde tot een volwassen consumentenretailer en waarom Welkoop juist nu harder groeit dan veel ketens die wél op volume jagen.

EFMI Breinbrekers – Afl. 5 – Johan Veld (TastyBasics)

Hoe bouw je aan een gezonder voedselsysteem – terwijl je als merk moet groeien? TastyBasics probeert precies dat. In deze aflevering van de podcastserie ⁠⁠EFMI Breinbrekers⁠⁠, vertelt commercieel directeur Johan Veld (in gesprek met retailjournalist Peter Garstenveld) hoe de Drentse scale-up de voedselketen stap voor stap wil kantelen: weg van ultrabewerkt, richting écht eten met een meetbare bijdrage aan gezondheid. Niet door te roepen dat het anders moet, maar door het te bewijzen – in de supermarkt én in het schap.

EFMI-studie naar de invloed van de Nutri-Score

In deze EFMI Update presenteren we de uitkomsten van een EFMI-studie, waarin ruim 550 boodschappers in een online enquête (zonder daarvan op de hoogte te zijn) hebben deelgenomen aan twee experimenten naar de invloed van Nutri-Scores.

EFMI Breinbrekers – Afl. 4 – Carola Hundling (PepsiCo)

Hoe blijf je relevant in een wereld waarin de consument in duizend stukjes uiteenvalt? Volgens Carola Hundling, retail sales director bij PepsiCo, ligt de toekomst van FMCG niet in méér volume of nóg scherpere promoties, maar in waarde, data en samenwerking. In deze aflevering vertelt ze hoe PepsiCo evolueert van massamerk naar maatwerkmerk – met strategieën die variëren van kleinere verpakkingen en gepersonaliseerde campagnes op TikTok tot datagedreven schappenplannen per winkel.

Nieuwe studie ‘De Productivity Challenge in Food’

Wat is de rol van technologie bij het verhogen van de arbeidsproductiviteit in de foodsector?

7 op de schaal van Richter?

Met nieuwe CEO’s aan het roer bij Albert Heijn en Jumbo schuiven de ‘aardplaten’ in retail opnieuw. Koen Hazewinkel verkent of deze machtsverschuiving leidt tot een strategische beving - misschien wel 7 op de schaal van Richter.

De bio-sector maakt de foodsector sympathieker

Na een bezoek aan Ekotown 2025 vraagt EFMI-directeur Laurens Sloot zich af: "Hoeveel groei zit er nog in biologisch?"

EFMI Breinbrekers – Afl. 3 – Jeroen Molenaar (Crest Suikerwerken)

Retailjournalist Peter Garstenveld praat in deze aflevering met Jeroen Molenaar, op dat moment nog aankomend algemeen directeur van Crest Suikerwerken. Op jonge leeftijd staat hij aan het roer van een familiebedrijf met 45 jaar geschiedenis, gespecialiseerd in private label snoep en chocolade voor de Europese markt. Hoe bewaak je als relatief kleine speler je plek in een sector die wordt gedomineerd door schaal, prijsdruk en steeds strengere eisen op het gebied van duurzaamheid? En hoe geef je als nieuwe generatie leiding aan een bedrijf dat wendbaar wil blijven zonder de kernwaarden te verliezen?

Nieuwe producten op het schap? Let op verkoopschommelingen!

Hoe fluctueren verkopen als er een nieuw product in het schap komt?

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.