Food for thought

EFMI Business School publiceert op deze website met regelmaat podcasts, columns, academic food updates, blogs en onderzoeksartikelen, waarin thema’s worden besproken die relevant zijn voor u als food professional.

Hieronder kunt u deze ‘food for thought’ teruglezen en beluisteren. U kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie op deze website om specifiek op een bepaald thema te zoeken.

EFMI Breinbrekers – Afl. 4 – Carola Hundling (PepsiCo)

Hoe blijf je relevant in een wereld waarin de consument in duizend stukjes uiteenvalt? Volgens Carola Hundling, retail sales director bij PepsiCo, ligt de toekomst van FMCG niet in méér volume of nóg scherpere promoties, maar in waarde, data en samenwerking. In deze aflevering vertelt ze hoe PepsiCo evolueert van massamerk naar maatwerkmerk – met strategieën die variëren van kleinere verpakkingen en gepersonaliseerde campagnes op TikTok tot datagedreven schappenplannen per winkel.

Nieuwe studie ‘De Productivity Challenge in Food’

Wat is de rol van technologie bij het verhogen van de arbeidsproductiviteit in de foodsector?

EFMI-studie naar de invloed van de Nutri-Score

In deze EFMI Update presenteren we de uitkomsten van een EFMI-studie, waarin ruim 550 boodschappers in een online enquête (zonder daarvan op de hoogte te zijn) hebben deelgenomen aan twee experimenten naar de invloed van Nutri-Scores.

De bio-sector maakt de foodsector sympathieker

Na een bezoek aan Ekotown 2025 vraagt EFMI-directeur Laurens Sloot zich af: "Hoeveel groei zit er nog in biologisch?"

EFMI Breinbrekers – Afl. 3 – Jeroen Molenaar (Crest Suikerwerken)

Retailjournalist Peter Garstenveld praat in deze aflevering met Jeroen Molenaar, op dat moment nog aankomend algemeen directeur van Crest Suikerwerken. Op jonge leeftijd staat hij aan het roer van een familiebedrijf met 45 jaar geschiedenis, gespecialiseerd in private label snoep en chocolade voor de Europese markt. Hoe bewaak je als relatief kleine speler je plek in een sector die wordt gedomineerd door schaal, prijsdruk en steeds strengere eisen op het gebied van duurzaamheid? En hoe geef je als nieuwe generatie leiding aan een bedrijf dat wendbaar wil blijven zonder de kernwaarden te verliezen?

Nieuwe producten op het schap? Let op verkoopschommelingen!

Hoe fluctueren verkopen als er een nieuw product in het schap komt?

EFMI Breinbrekers – Afl. 2 – Arjan Dijk (Oliehoorn)

Retailjournalist Peter Garstenveld praat in deze aflevering met Arjan Dijk, CEO van Oliehoorn – het Noord-Hollandse familiebedrijf dat uitgroeide tot marktleider in sauzen voor de cafetariasector. Onder leiding van Dijk maakt het bedrijf nu de stap naar retail, Europa en duurzaamheid. Maar hoe blijf je trouw aan je kernwaarden als je wereld groter wordt?

Leiden prijspromoties op schermen in supers tot hogere verkoop?

Leiden prijspromoties op in-store schermen tot hogere verkopen? En is de afstand tussen het digitale scherm en het betreffende product van belang?

Picnic: bodemloze put of toekomstige retail-ster?

Waar staat Picnic nu? In deze column maakt Laurens Sloot een analyse.

Nieuwe EFMI-studie: de supermarkt van morgen volgens supermarktondernemers

In deze studie gaan EFMI en Stichting LRO dieper in op de visie van zelfstandig supermarktondernemers op het supermarktlandschap in 2035, het supermarktassortiment in 2035 en technologie op de winkelvloer in 2035.

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.