Food for thought

EFMI Business School publiceert op deze website met regelmaat podcasts, columns, academic food updates, blogs en onderzoeksartikelen, waarin thema’s worden besproken die relevant zijn voor u als food professional.

Hieronder kunt u deze ‘food for thought’ teruglezen en beluisteren. U kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie op deze website om specifiek op een bepaald thema te zoeken.

Weer een nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner

In de ‘Prijs- en PromoScanner’ analyseren wij samen met specialist Superscanner de prijs- en promotieontwikkelingen in het Nederlandse supermarktkanaal in de periode 2021-2022. Er is speciale aandacht voor de ontwikkeling van AH’s Prijsfavorieten, PLUS Laagblijvers en de flitsbezorgers.

Welke categorieën profiteerden van de COVID-pandemie?

In welke categorieën was de groei permanent en in welke categorieën slechts tijdelijk (paniekgedrag)

Nieuwe EFMI-studie: Een duur geintje

Welke invloed hebben de huidige marktomstandigheden op het koop- en keuzegedrag van Nederlandse shoppers?

Jouw CO2-uitstoot en je boete

Gaan we terug naar een samenleving met een grote mate van groepsdruk over wat wel en niet mag en hoe we ons moeten gedragen?

Eén ding is zeker

Goden en goeroes hebben de wijsheid in pacht. Of toch niet?

(Stik)stokdoof voor innovatie

Columnist Marcel van Aalst doet een oproep aan het kabinet om bij de stikstofaanpak ruimte te bieden aan innovatieve oplossingen vanuit de sector zelf

Kunnen supers de verkoop van vleesvervangers stimuleren?

In deze studie wordt onderzocht of nudgingtechnieken een positief effect hebben op verkoop van plantaardige vleesvervangers

Nederland op weg naar 2050

Laurens Sloot bespreekt zijn 'take-aways' van het bijzondere EFMI Jubileumcongres over de toekomst van de foodsector

Wanneer is online boodschappen doen interessant voor ouderen?

In welke situaties/onder welke voorwaarden kiezen ouderen voor online shoppen?

Prijs per liter of prijs per milliliter?

De manier waarop de prijs per eenheid wordt weergegeven, varieert nogal eens tussen producten. Maakt het uit of in de supermarkt de prijs per liter getoond staat, of per 100 milliliter?

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.