Food for thought

EFMI Business School publiceert op deze website met regelmaat podcasts, columns, academic food updates, blogs en onderzoeksartikelen, waarin thema’s worden besproken die relevant zijn voor u als food professional.

Hieronder kunt u deze ‘food for thought’ teruglezen en beluisteren. U kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie op deze website om specifiek op een bepaald thema te zoeken.

Wat zorgt voor over- en underperformance van FMCG producten?

Een wetenschappelijke studie naar de factoren die de performance van FMCG producten bepalen

DEEN en de pluriformiteit van de sector

Consolidatie loopt als een rode draad door onze supermarktsector.

Hoe beïnvloedt de tussenruimte de waargenomen productgrootte en de koopintentie?

Studie naar de invloed van ruimte tussen producten (in advertenties en op het schap) op de waargenomen productgrootte en aankoopbeslissing.

Nieuwe EFMI-studie: Locatie, locatie, locatie

Over de invloed van een goede bereikbaarheid van supermarkten op het shoppergedrag

Waar doen we het ook alweer voor?

Is de aandeelhouderstheorie van Milton Friedman echt 'the biggest idea in business'?

Welk effect heeft ingrediëntenoverzicht op productvoorkeur?

Wat is het effect van het tonen van veel versus weinig ingrediënten op de perceptie van smaak en gezondheid, en wat is de impact hiervan op productvoorkeur en verkopen?

Prijsverhoging: goedkoper en kleiner of duurder en groter?

Hoe voer je een prijsverhoging door zonder de shopper tegen je in het harnas te jagen?

Geef ons ook morgen ons dagelijks brood…

Is het afbouwen van de landbouw de juiste oplossing voor de stikstofproblematiek?

Wat jaagt de consumptie van ‘local food’ aan?

Wat is van invloed op de herhalingsaankoopintentie en associaties die shoppers hebben na een aankoop van lokaal geproduceerde voeding?

Nieuwe EFMI-studie: De verkoop van DEEN Supermarkten

In februari 2021 maakte DEEN Supermarkten bekend dat het zijn 80 vestigingen aan Albert Heijn, Vomar Voordeelmarkt en DekaMarkt verkoopt. In deze nieuwe EFMI-studie analyseren wij die verkoop en kijken we naar de gevolgen voor de concurrentiedynamiek in de DEEN-marktgebieden.

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.