Advanced Food Commerce Program
Praktijkgerichte foodopleiding met focus op commercie
De foodsector verandert sterk. Consumentengedrag is grillig en het concurrentieveld is in toenemende mate onderhevig aan veranderingen. Dat merk je in jouw commerciële rol, of je nu werkt bij een retailer of een leverancier. Het is een grote uitdaging om dit in de dagelijkse hectiek te vertalen naar je eigen visie, zodat je proactief kunt handelen en in de ‘lead’ kunt blijven.
Op weg naar ‘commercieel meesterschap’
Het ‘Advanced Food Commerce Program’ biedt je de mogelijkheid om weer een grote stap te zetten in het proces naar ‘commercieel meesterschap’. De kennis die je opdoet kun je direct inzetten in de dagelijkse praktijk. Ideeën ontwikkelen zich al gaandeweg het programma. De meeste deelnemers staan dan ook te popelen om ermee aan de slag te gaan. Omdat je actief werkt aan het vergroten van je slagkracht, zal het geen moeite kosten om de theorie toe te passen op praktijkcases.
Wat kun je van de opleiding verwachten?
Je ontwikkelt een heldere visie op ontwikkelingen in de foodbranche
Je doorgrondt de essentie van de belangrijkste formules in de foodsector
Je ontwikkelt een omnichannel perspectief en kunt vanuit de customer journey een heldere kanaalaanpak formuleren
Je ontwikkelt een visie op de categorie en kunt potentiële waardegroei identificeren
Je kunt data-gedreven inzichten vertalen naar een categorie-verbeterplan
Je kunt strategisch inkoopbeleid doorvertalen naar een praktische buying & sourcing aanpak
Je vergroot de commerciële slagkracht van jezelf en jouw team
Het AFCP-programma is door EFMI Business School ontwikkeld op basis van state-of-the-art onderzoek en jarenlange ervaring in de foodsector. Zowel competentie-ontwikkeling als het opdoen van vakinhoudelijke kennis staan centraal.
Ben jij een commerciële professional die geen genoegen neemt met middelmaat? Wil jij nét even dat extra brengen, zowel voor je organisatie als voor je zakelijke relaties? Volg dan het ‘Advanced Food Commerce Program’, leer de foodbranche tot in de vezels doorgronden en vergroot je persoonlijke effectiviteit.
Voor geïnteresseerden organiseren we op donderdag 26 januari 2023 (van 13.30 – 14.30 uur) een online informatiesessie.
Het Advanced Food Commerce Program beslaat in totaal 24 opleidingsdagen, verdeeld over 2 modules:
▪ Customer Development
▪ Category Development
In module 1 staan de dynamiek van de foodsector centraal, de omnichannel uitdaging, de impact van online, het concurrentieveld en de business modellen van de belangrijkste spelers en van nieuwkomers zoals Picnic en Takeaway.com.
In module 2 staan categoriegroei en de retailmix centraal en de vraag hoe handel en industrie meerwaarde kunnen creëren door een betere samenwerking. Afsluitend gaan we in op strategisch inkoopbeleid, accountmanagement en het vergroten van de commerciële effectiviteit.
De modules zijn ook los te volgen.
Het docentencorps bestaat uit ervaren EFMI-docenten. Daarnaast verzorgen talrijke praktijkdocenten van retailers, fabrikanten, foodserviceorganisaties en andere deskundigen gastcolleges, waaronder:
▪ Prof. dr. Laurens Sloot (kerndocent)
▪ Samir Selimi MSc
▪ Dr. Erjen van Nierop
▪ Drs. Marcel van Aalst
▪ Koen Hazewinkel
▪ Erik Visser
▪ Rob Bloemscheer
▪ Robbert Nijssen
▪ Art Frickus
▪ Ruud van Klooster
▪ Diverse managers uit de levensmiddelensector
Van de deelnemers aan het Advanced Food Commerce Program wordt verwacht dat zij academisch of HBO-denkniveau hebben en ruime werkervaring op professioneel niveau.
Voorbeeldfuncties:
▪ Accountmanager
▪ Channel manager
▪ Category development manager
▪ Trade marketeer
▪ Inkoper
▪ Category manager
▪ Formulemanager
▪ Space manager
▪ Shopper marketeer
▪ Shopper insights manager
Het Advanced Food Commerce Program beslaat 24 lesdagen, verspreid over 2 jaar (2 modules).
Wilt u meer weten over het Advanced Food Commerce Program? Vraag dan de brochure aan via onderstaand contactformulier of neem rechtstreeks contact op met Jeremy Ramdien via (035) 303 7777 of ramdien@efmi.nl.
"Tijdens de opleiding word je ondergedompeld in de wereld van foodretail. De scherpe en eigenzinnige gastsprekers zeggen niet wat je moet doen, maar dagen je uit door het delen van hun visie om je mening en aanpak aan te scherpen. Over retail algemeen, maar ook over je dagdagelijkse werkzaamheden. Een echte aanrader!"
Myrna Foolen - Assortimentsmanager (Jumbo Supermarkten)
"Inspirerend, prikkelend en uitdagend. Volop eyeopeners, aangereikt door docenten, sprekers en ook zeker door interactie met de andere deelnemers die afkomstig zijn uit verschillende disciplines."
Ferry Rijnsburger - Key Account Manager (HAK)
"Opleidingen van het EFMI onderscheiden zich van andere opleidingen door het gevarieerde aanbod docenten met enorm veel vakinhoudelijke kennis waarvan je praktische en direct toepasbare handvatten krijgt, die je helpen te presteren in het continu veranderende landschap van de NL-foodsector."
Sandra van der Graaf - Product & Packaging Manager (Dutch Bakery Group)
“In de opleiding wordt een brug geslagen tussen theorie en praktijk. De wisselende thema’s die tijdens de colleges worden behandeld geven je een goed inzicht in de naderende ontwikkelingen binnen de foodsector. Dit interactieve programma werkt inspirerend en helpt je verder in je ontwikkeling.”
Timothy Brakman - Category Manager (Menken Orlando)
“De opleiding biedt een perfect overzicht van alle ins en outs in de Nederlandse foodsector. Je leert om vanuit het perspectief van de retailer naar de business te kijken en dat is buitengewoon leerzaam en praktisch toepasbaar!”
Yvette Makarawung - Category Development Manager (Heineken)
“Het bijzondere van de opleiding is dat theoretische modellen, door de grote bagage van de docenten, praktische handvatten krijgen. De combinatie van het ‘Wheel of Retailing’ en inspirerende studiegenoten leidt tot waardevolle scenario’s.”
Rob Branje - Commercial Director (Globemilk)
“Het EFMI biedt mij een scherpe blik in de retailwereld van nu en van de toekomst. Door een goede mix van theorie en praktijk ben ik op de hoogte van de kansen en bedreigingen in de (inter)nationale foodretail.”
Peter Hoogendoorn - Senior Accountmanager (Quiks Quality Potatoes)
“Over deze opleiding kan ik kort zijn: het programma inspireert, daagt je uit en geeft elk college weer ‘food for thought’!”
Daphne Bouman - Sales & Marketing (Go-Tan)