Komkommertijd en de prijs van gemak

EFMI Blog door Dr. Erjen van Nierop & Prof. dr. Laurens Sloot (3 maart 2017)

Sinds enige tijd meet EFMI Business School op continue basis de prijzen van artikelen die enkele grote food retailers online aanbieden. Deze database biedt een schat aan inzichten over het prijs-, promotie- en assortimentsbeleid van retailers. Omdat het vanwege de vele vakanties ‘komkommertijd’ was hebben we maar eens gekeken naar de prijsontwikkeling van enkele versproducten.

Grote prijsvariatie onbewerkte producten

Hieronder ziet u de prijsgrafiek in de periode april 2016 – maart 2017 voor komkommers en bloemkolen bij een landelijk opererende supermarktketen:

Wat opvalt is dat de consumentenprijs enorm schommelt gedurende het jaar. Dit zal ongetwijfeld met zaken als beschikbaarheid en kwaliteit te maken hebben. Komkommers variëren qua prijs tussen de €0,55 en €1,19. Hier zit dus een factor 2 verschil tussen. Bij bloemkolen is de prijsvariatie vergelijkbaar, daar schommelt de prijs gedurende het jaar tussen €1,49 en €2,99 met promotieprijzen (niet in de grafiek) van €0,59. Met name in mei 2016 en januari 2017 lagen de prijzen van bloemkool erg hoog.

Bewerkt versus onbewerkt: de paprika-mix

Gemak dient de mens. Wat is er handiger dan een groentemix toevoegen als je een gerecht aan het maken bent zoals lasagne of macaroni? Retailers hebben hier de laatste decennia dan ook massaal op ingespeeld met een enorme uitbreiding van hun convenience assortiment. Laten we eens de proef op de som nemen en kijken naar een willekeurig product.

We hebben gekozen voor de paprikamix, te koop bij diverse supermarktketens, met een inhoud van 150 gram. Dit product bevat de volgende ingrediënten: groene paprika (18%), rode paprika (17%), gele paprika (17%), witte kool (35%) en wortelen (13%). De prijs van dit zakje paprikamix blijkt gedurende het gehele jaar stabiel te liggen op €1,19 bij de geselecteerde retailer. De achterliggende producten variëren echter sterk in prijs gedurende het jaar. Gemiddeld kosten deze bij elkaar, in bovenstaande verhoudingen gecombineerd, zo’n €0,67. De prijs van het samengestelde product heeft dus een toegevoegde waarde van €0,52 ten opzichte van het bewerkte product, oftewel 78%! Natuurlijk moeten er ook extra werkzaamheden worden gedaan, maar deze toegevoegde waarde lijkt op voorhand meer dan voldoende om de extra kosten te kunnen dekken. Wat verder opvalt is dat de zelf samengestelde ingrediëntenprijs varieert tussen €0,62 en €0,86. Deze schommeling beperkt zich tot 38% ten opzichte van de laagste prijs. Met name sinds januari 2017 is de prijs van paprika’s door tegenvallende oogsten sterk gestegen. Deze maken zo’n 50% van de mix uit, met als gevolg dat de zelf samengestelde prijs ook omhoog gaat. De prijs van het samengestelde zakje paprikamix blijft echter hetzelfde. Dit ziet er grafisch als volgt uit:

Hoewel de prijzen van de achterliggende producten sterk variëren blijft de eindprijs van het samengestelde product het gehele jaar stabiel. Dit kan deels komen omdat het weinig zin heeft om kleine prijsveranderingen telkens door te voeren, maar deels kan het ook zo zijn dat retailers en/of leveranciers hier potentiële marge laten liggen.

Conclusie

Hoewel in deze blog slechts het prijsbeleid van enkele AGF-artikelen is bekeken kunnen we constateren dat het prijsbeleid dat food retailers hanteren voor samengestelde en niet-samengestelde AGF-producten sterk verschilt. Dit moet een bewuste keuze van de retailers zijn, want de achterliggende producten variëren wél in prijs. Daarnaast zien we aan de hand van het paprikamix voorbeeld dat er nog steeds heel veel toegevoegde waarde gecreëerd kan worden door eenvoudige handelingen als het samenvoegen van verschillende groentes tot een mix. Kortom, het geld ligt nog steeds op straat!

 

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.