Nieuwe EFMI-studie: Streekassortiment als aanjager van omzet, winkeltevredenheid en klantenbinding
EFMI 2023-02
Supermarktformules zijn voortdurend bezig met het zoeken naar mogelijkheden om de winkel relevant te houden, ook op het gebied van assortiment. Zo bracht het EFMI in 2022 in samenwerking met Stichting LRO een rapport uit over het toevoegen van foodservice in de supermarkt. Uit die studie blijkt, dat zowel supermarktondernemers als hun klanten deze assortimentstoevoeging goed bij de supermarkt vinden passen. De conclusie is dat foodservice een kansrijke manier is om de supermarkt relevant te houden.
In de nieuwe EFMI-studie ‘Streekassortiment als aanjager van omzet, winkeltevredenheid en klantenbinding’ onderzoeken we een andere (assortiments)bron van (mogelijk) onderscheidend vermogen: het toevoegen van vrij (decentraal ingekocht) assortiment. Daarbij zoomen we vooral in op producten uit de nabije regio, de zogeheten streekproducten. De centrale vraag in deze studie is of het toevoegen van zulke streekproducten aan het supermarktassortiment een aanjager is van omzet, winkeltevredenheid en klantenbinding.
Onderzoeksvragen en rapportopbouw
Om de onderzoeksvragen te beantwoorden is (a) een enquête gehouden onder in totaal 127 supermarktondernemers van verschillende formules en zijn vervolgens (b) 774 shoppers in het verzorgingsgebied van de ondervraagde ondernemers ondervraagd. Het combineren van de uitkomsten van deze verschillende onderzoeken levert enkele zeer interessante inzichten op.
Het onderzoek is uitgevoerd door EFMI Business School, in opdracht van Stichting Lokaal Retail Ondernemerschap (LRO).
Rapport downloaden
EFMI-bedrijfsleden kunnen het rapport ‘Streekassortiment als aanjager van omzet, winkeltevredenheid en klantenbinding’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport (zonder wachtwoord) downloaden in EFMI Online.
Download rapport (Pdf, 4 MB)
Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)
Nog geen EFMI-bedrijfslid?
Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties in de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.
Foto: Raymond Rutting | De Volkskrant
Meer EFMI Studies:
EFMI-studie naar het verdienmodel van supermarktondernemers
EFMI-studie naar internationale retailallianties
Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
Nieuwe EFMI-studie: De Strijd om het Supermarktschap 1998-2023
EFMI Update: De Relatie tussen Shoppers en A-merken
Nieuwe EFMI-studie: Van Kostprijs tot Supermarktprijs
Weer een nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
Nieuwe EFMI-studie: Een duur geintje