Food for thought

EFMI Business School publiceert op deze website met regelmaat podcasts, columns, academic food updates, blogs en onderzoeksartikelen, waarin thema’s worden besproken die relevant zijn voor u als food professional.

Hieronder kunt u deze ‘food for thought’ teruglezen en beluisteren. U kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie op deze website om specifiek op een bepaald thema te zoeken.

Kartelvorming voor het goede doel

Laurens Sloot roept op tot onderlinge samenwerking om de duurzaamheid van NL foodketens tot een voorbeeld voor de rest van de wereld te maken

Nieuwe EFMI-studie: Van Kostprijs tot Supermarktprijs

Hoe hebben de kost-, producenten- en supermarktprijzen zich tot en met februari 2023 ontwikkeld? Wat zijn de verwachtingen van leveranciers voor heel 2023? En hoe groot is de kans op een prijzenoorlog in het supermarktkanaal? Deze en andere vragen komen uitgebreid aan bod in onze nieuwe EFMI-studie ‘Van Kostprijs tot Supermarktprijs’.

Wat beïnvloedt de inflatieperceptie van de consument?

EFMI-onderzoeker Erjen van Nierop bespreekt een studie naar de inflatieverwachtingen van consumenten

Neckarsulm is ver weg, maar toch…

Interessant om in de gaten te houden wat er bij de Schwarz Gruppe gebeurt

Wat betekent de komst van een bio-supermarkt?

Wat is de impact op de prestaties van omringende reguliere supermarkten en wanneer is deze impact groter/minder groot?

De échte pijn in de portemonnee

Het is duidelijk dat de huidige geldontwaarding niet fijn is voor de huishoudknip. Maar hoeveel pijn doet het nu écht? 

Weer een nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner

In de ‘Prijs- en PromoScanner’ analyseren wij samen met specialist Superscanner de prijs- en promotieontwikkelingen in het Nederlandse supermarktkanaal in de periode 2021-2022. Er is speciale aandacht voor de ontwikkeling van AH’s Prijsfavorieten, PLUS Laagblijvers en de flitsbezorgers.

Welke categorieën profiteerden van de COVID-pandemie?

In welke categorieën was de groei permanent en in welke categorieën slechts tijdelijk (paniekgedrag)

Nieuwe EFMI-studie: Een duur geintje

Welke invloed hebben de huidige marktomstandigheden op het koop- en keuzegedrag van Nederlandse shoppers?

Jouw CO2-uitstoot en je boete

Gaan we terug naar een samenleving met een grote mate van groepsdruk over wat wel en niet mag en hoe we ons moeten gedragen?

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.