EFMI-studie naar het verdienmodel van supermarktondernemers
EFMI 2024-02
In navolging van onderzoeken naar foodservice als groeibriljant in de supermarkt, de meerwaarde van social media en de impact van streekassortiment, publiceren EFMI Business School en Stichting Lokaal Retail Ondernemerschap (LRO) in mei 2024 hun vierde gezamenlijke studie.
In de studie ‘Druk op de Ketel’ gaan EFMI en Stichting LRO dieper in op de vraag in hoeverre het verdienmodel van zelfstandig supermarktondernemers onder druk staat en welke mogelijkheden ondernemers zélf zien om dat model te repareren.
Centrale onderzoeksvragen
We geven concreet meer inzicht in de volgende onderzoeksvragen:
- Hoe ontwikkelt het rendement van zelfstandig ondernemers zich en varieert dit per formule? Bij welke kosten zit de grootste ‘pijn’?
- Hebben zelfstandig ondernemers vertrouwen in een gezond verdienmodel en hoe tevreden zijn zij over de moederorganisatie?
- Welke nieuwe inkomstenbronnen zien supermarktondernemers om hun verdienmodel positief bij te sturen?
Het rapport is mede gebaseerd op een uitgebreide enquête onder 163 zelfstandig supermarktondernemers van Albert Heijn, Jumbo, Plus, Coop en Spar.
Rapport downloaden
EFMI-bedrijfsleden kunnen de EFMI-studie ‘Druk op de ketel’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij de EFMI Update (zonder wachtwoord) downloaden in EFMI Online.
Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)
Nog geen EFMI-bedrijfslid?
Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties in de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.
Foto: Midjourney AI
Meer EFMI Studies:
EFMI-studie naar shoppers en online boodschappen doen
EFMI-studie naar internationale retailallianties
Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
Nieuwe EFMI-studie: De Strijd om het Supermarktschap 1998-2023
EFMI Update: De Relatie tussen Shoppers en A-merken
Nieuwe EFMI-studie: Streekassortiment als aanjager van omzet, winkeltevredenheid en klantenbinding
Nieuwe EFMI-studie: Van Kostprijs tot Supermarktprijs
Weer een nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner