Food for thought

EFMI Business School publiceert op deze website met regelmaat podcasts, columns, academic food updates, blogs en onderzoeksartikelen, waarin thema’s worden besproken die relevant zijn voor u als food professional.

Hieronder kunt u deze ‘food for thought’ teruglezen en beluisteren. U kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie op deze website om specifiek op een bepaald thema te zoeken.

Onder de kerstboom

Koen Hazewinkel constateert een kentering van retailstrategie: weg van prijs en toenemende aandacht voor toegevoegde waarde.

Realitycheck

Marcel van Aalst (EFMI) pleit voor een 'realitycheck' bij het vertalen van consumentenonderzoeken naar marktinschattingen.

Wanneer leidt het online supermarktkanaal tot meer omzet?

In deze editie van de EFMI Academic Food Update bespreekt Erjen van Nierop een studie naar online boodschappen doen.

EFMI-studie: Het huwelijk tussen Ahold en Delhaize

De logica achter de AHOLD DELHAIZE fusie is duidelijk. De concerns staan samen sterker tegenover leveranciers, ze kunnen leren van elkaars online-avonturen en vertonen nauwelijks overlap qua geografische marktgebieden. Maar hoe kijkt de branche naar de succeskansen van de fusie, zijn de beoogde kostenbesparingen haalbaar en wat zijn de gevolgen voor de markt en de verschillende marktpartijen? Deze en andere vragen worden in een nieuwe studie van EFMI Business School uitgebreid behandeld.

Achter welke stokken rennen we aan?

Ingrijpen in het voedingspatroon: verantwoordelijkheid of betutteling?

EFMI-studie: De strijd tussen huismerk en A-merk

Retailers moeten waken voor een te uitgebreid huismerkaanbod. Merkartikelfabrikanten kunnen profiteren van de introductie van economy en premium huismerken. En voor behoud van goede retailmarges op huismerken is een strenge leveranciersselectie noodzakelijk. Dit zijn drie willekeurige key-insights uit het nieuwe EFMI-managementrapport "DE STRIJD TUSSEN HUISMERK EN A-MERK", waarin de uitkomsten van een aantal relevante academische studies op 'managerial' wijze worden gepresenteerd.

Waar blijft Jumbo’s Brabantse bravoure?

Marcel van Aalst (EFMI) filosofeert over Jumbo's plannen met La Place.

Ahold Delhaize: ik had er meer van verwacht

In deze column bespreekt Koen Hazewinkel zijn verbazing over de eerste 'hoofdstukken' uit het Ahold Delhaize dossier.

Hoe fijn gaat het met Albert Heijn?

Laurens Sloot (EFMI) geeft een kritische beschouwing van de Q1-resultaten van Ahold Nederland.

Onrechtmatige daad

Wekelijks geven retailers tientallen producten weg ver onder de inkoopprijs en beschadigen daarmee te vaak zorgvuldig opgebouwde merkwaarden.

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.