Food for thought

EFMI Business School publiceert op deze website met regelmaat podcasts, columns, academic food updates, blogs en onderzoeksartikelen, waarin thema’s worden besproken die relevant zijn voor u als food professional.

Hieronder kunt u deze ‘food for thought’ teruglezen en beluisteren. U kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie op deze website om specifiek op een bepaald thema te zoeken.

Cross-channel effecten van prijspromoties

EFMI Academic Food Update over de vraag welk effect prijspromoties hebben op de beslissing om online of offline boodschappen te doen.

De NGO als ketenregisseur

Zullen we in de toekomst vaker een ngo in de rol terugzien die de Dierenbescherming met het Beter Leven Keurmerk heeft gekregen?

Privatelabelfabrikant: van lelijk eendje tot prachtige zwaan

Hebben A-merkfabrikanten zich het kaas van de brood laten eten door de snel groeiende privatelabelmarkt te negeren?

EFMI-studie: 100 jaar supermarkt

Het concept van de zelfbedieningssupermarkt vierde in 2016 zijn 100-jarig bestaan. Ter ere van dat jubileum hebben EFMI Business School en Marshoek onderzocht welke factoren het succes van de supermarkt verklaren. De uitkomsten daarvan vindt u in het nieuwe EFMI-managementrapport ‘100 JAAR SUPERMARKT’.

Voorkomt budgethuismerk lekkage naar discount?

EFMI Academic Food Update over de vraag of supermarkten met budgethuismerken kunnen voorkomen dat hun klanten ook bij hard discounters boodschappen doen.

De kracht van bemiddeling in de keten

Deze EFMI Academic Food Update gaat over de rol van bemiddelaars binnen de keten en de vraag of dit kansen oplevert voor meer samenwerking tussen retailers.

Onder de kerstboom

Koen Hazewinkel constateert een kentering van retailstrategie: weg van prijs en toenemende aandacht voor toegevoegde waarde.

Realitycheck

Marcel van Aalst (EFMI) pleit voor een 'realitycheck' bij het vertalen van consumentenonderzoeken naar marktinschattingen.

Wanneer leidt het online supermarktkanaal tot meer omzet?

In deze editie van de EFMI Academic Food Update bespreekt Erjen van Nierop een studie naar online boodschappen doen.

EFMI-studie: Het huwelijk tussen Ahold en Delhaize

De logica achter de AHOLD DELHAIZE fusie is duidelijk. De concerns staan samen sterker tegenover leveranciers, ze kunnen leren van elkaars online-avonturen en vertonen nauwelijks overlap qua geografische marktgebieden. Maar hoe kijkt de branche naar de succeskansen van de fusie, zijn de beoogde kostenbesparingen haalbaar en wat zijn de gevolgen voor de markt en de verschillende marktpartijen? Deze en andere vragen worden in een nieuwe studie van EFMI Business School uitgebreid behandeld.

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.