Food for thought

EFMI Business School publiceert op deze website met regelmaat podcasts, columns, academic food updates, blogs en onderzoeksartikelen, waarin thema’s worden besproken die relevant zijn voor u als food professional.

Hieronder kunt u deze ‘food for thought’ teruglezen en beluisteren. U kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie op deze website om specifiek op een bepaald thema te zoeken.

De afrekencultuur bij de Schwarz Gruppe

Ieder businessmodel kent zo haar eigen grenzen, maar dat gaat er blijkbaar (nog) niet in bij de top van de Schwarz Gruppe.

Nieuwe EFMI-studie: Een blik in het brein van de boodschapper

Hoe reageert het shopperbrein op verschillende typen winkelomgevingen, verschillende soorten prijspromoties en verschillende kleurstellingen bij prijspromoties? In deze publicatie presenteren EFMI Business School en Alpha.One de uitkomsten van een gezamenlijke (fMRI) neuro-studie naar de werking van het shopperbrein.

Hoe kan slimme presentatie leiden tot meer omzet in omnichannel?

Hoe kan slimme presentatie leiden tot meer omzet in een omnichannel strategie?

Zo trots!

Waar komt die behoefte vandaan om soms ‘schromelijk overdreven successen’ te delen met jan en alleman? Wat zit daarachter? Wat drijft ons voort, dat we dit doen?

Leidt maatschappelijk verantwoord ondernemen tot loyalere klanten?

Welk effect heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) op de waardering en loyaliteit van klanten?

Nieuwe EFMI-studie: De ‘klik’ tussen A-merk en Aldi

In deze studie analyseren we de houding, de awareness en het aankoopgedrag van Nederlandse shoppers als het gaat om A-merken bij ALDI.

Picnic maakt supers nerveus. En terecht.

Picnic brengt in marktgebieden waar het de boodschappen bezorgt, klaarblijkelijk iets teweeg bij de supermarktconsument. Maar hoe krijgt Picnic dat voor elkaar?

Nieuwe EFMI-studie: We houden de prijzen laag

Waarom kiest JUMBO in een periode waarin de formule goed presteert voor een nieuwe lage prijzen strategie? Hoe ziet JUMBO’s prijsontwikkeling eruit in de afgelopen zes weken? En hoe hebben de andere supermarktketens gereageerd op JUMBO’s prijsverlagingen? Om deze vragen te beantwoorden hebben EFMI BUSINESS SCHOOL en SUPERSCANNER een uitgebreide analyse gemaakt van de marktontwikkelingen in week 39 t/m 44 van 2017.

Wie koopt biologische producten?

In deze editie van de EFMI Academic Food Update bespreekt Erjen van Nierop een studie naar kopers van biologische producten.

8 man net zo rijk als de 3,6 miljard armsten

De ongelijkheid wereldwijd is dus enorm en groeiende. Maar hoe zit het eigenlijk met de ongelijkheid in ons kleine kikkerlandje?

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.