Food for thought

EFMI Business School publiceert op deze website met regelmaat podcasts, columns, academic food updates, blogs en onderzoeksartikelen, waarin thema’s worden besproken die relevant zijn voor u als food professional.

Hieronder kunt u deze ‘food for thought’ teruglezen en beluisteren. U kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie op deze website om specifiek op een bepaald thema te zoeken.

Het succes van copycat-huismerken

Welke A-merkintroducties worden door supermarkten gekopieerd en hoe succesvol zijn die copycat-producten?

Nieuwe EFMI-studie: De ombouw van EMTÉ

COOP en JUMBO zijn op respectievelijk 18 en 19 september gestart met hun ombouw van EMTÉ. Medio 2019 zal de formule EMTÉ na ruim 50 jaar uit het straatbeeld verdwenen zijn. De volgende fase in het consolidatieproces binnen de Nederlandse supermarktbranche is daarmee een feit. In dit nieuwe EFMI-managementrapport presenteren wij een aantal relevante analyses en insights in het licht van de ombouwoperatie van EMTÉ naar JUMBO en COOP.

EFMI-podcast: “Verlaging verbruiksbelasting is interessant experiment”

Laurens Sloot (EFMI) in gesprek met Gezondheidsmarketeer Prof. Koert van Ittersum

EFMI-podcast: “Picnic gaat naar bereik van 80% of meer”

Laurens Sloot (EFMI) praat met Frederik Nieuwenhuys, één van de oprichters van Picnic, over de uitdagingen van Picnic.

Interactie op het schap

Welke rol spelen attributen als gezond en duurzaam in het beslissingsproces van consumenten op de winkelvloer?

‘No retailer has the right to survive’

M&S en Sainsbury op zoek naar hun 'right to survive'

Besparen of (meer) uitgeven met hard discount?

Zijn shoppers die winkelen bij hard discount daadwerkelijk voordeliger uit?

Dubben over online

Tot hoever moet je gaan als serviceformule om je klanten ook online te bedienen?

Premiums of prijspromoties: wat is verstandiger?

Hoe effectief is het weggeven van premiums en welke rol spelen de inkoopkosten van het weg te geven product hierbij?

Nuchterheid en kwaliteit

Koen Hazewinkel bespreekt zijn opvallendste bevindingen opgedaan tijdens een congres van een Zwitsers kennisinstituut voor de (levensmiddelen)detailhandel.

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.