Food for thought

EFMI Business School publiceert op deze website met regelmaat podcasts, columns, academic food updates, blogs en onderzoeksartikelen, waarin thema’s worden besproken die relevant zijn voor u als food professional.

Hieronder kunt u deze ‘food for thought’ teruglezen en beluisteren. U kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie op deze website om specifiek op een bepaald thema te zoeken.

Wie koopt biologische producten?

In deze editie van de EFMI Academic Food Update bespreekt Erjen van Nierop een studie naar kopers van biologische producten.

8 man net zo rijk als de 3,6 miljard armsten

De ongelijkheid wereldwijd is dus enorm en groeiende. Maar hoe zit het eigenlijk met de ongelijkheid in ons kleine kikkerlandje?

Doorpakken of doorfeesten

De winstcijfers van vele bedrijven, ook in food, laten record naar record zien. Tijd dus om de champagneflessen te ontkurken! Of toch niet?

Een alternatief voedselnetwerk: wat je er (niet) mee kunt

EFMI Academic Food Update over de rol van de zogenaamde 'alternative food networks' als het gaat om de transformatie naar een duurzamere voedselketen.

Wat is de impact van spaaracties met directe beloning op aankopen van klanten?

EFMI Academic Food Update over de vraag welke impact spaaracties met een directe beloning hebben op het aankoopgedrag van consumenten.

Geld is niet waardevol

Waarom bekruipt mij zo vaak het gevoel dat in bijna alle aspecten van bedrijfsvoering geld een doel op zich geworden is?

Effectiviteit van prijs en reclame gedurende de vraagcyclus

In deze editie van de EFMI Academic Food Update kijkt Erjen van Nierop naar hoe effectief prijs en reclame worden ingezet tijdens de vraagcyclus.

Nieuwe EFMI-studie: A-merken bij Aldi en Lidl

Wat is de actuele stand van zaken in Duitsland, België en Nederland als het gaat om de distributie van A-merken bij ALDI en LIDL? Wat zijn de gevolgen van de opname van A-merken in termen van prijs-, volume- en omzetontwikkelingen? En hoe gaat het aanbod van A-merken bij ALDI en LIDL zich volgens de branche in de komende jaren in NL ontwikkelen? Deze drie vragen staan centraal in het nieuwe EFMI-managementrapport “A-MERKEN BIJ ALDI EN LIDL; een inventarisatie van learnings en visies in binnen- en buitenland”.

A-merken zijn nog geen reddingsboei voor Aldi

Hoe zinvol is het voor Aldi en (wellicht binnenkort) Lidl om A-merken aan het assortiment toe te voegen?

Bol.com: quo vadis?

Na het toch wel zeer verrassende vertrek van de sympathieke Daniel Ropers ligt ook meteen de vraag op tafel hoe Ahold Delhaize verder moet met Bol.com.

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.