DeSupermarktDatZijnWij

Column Marcel van Aalst (FoodPersonality - april 2020)

Ondanks dat de vakbladen volstaan met artikelen over dit thema, ga ik het tóch met u hebben over de coronacrisis en enkele supermarktontwikkelingen die mij opvallen.

Meest in het oog springend is natuurlijk de omzetontwikkeling. Afgezien van supermarkten in de grensregio’s en convenienceformats in (normaal gesproken) drukke winkelgebieden, pompshops en treinstations, ontwikkelen de omzetten in de branche zich spectaculair. Qua omzet was 2020 ook vóór de start van de coronacrisis al een goed jaar, maar met groeipercentages van 32,3% (week 11), 23,6% (week 12), 10,3% (week 13) en 8,3% (week 14) is er in de afgelopen maand enorm geplust ten opzichte van vorig jaar. Maar geldt dat ook voor de rendementen?

“Worden de euro’s uit foodservice besteed aan wat luxere, margerijke producten of vullen shoppers – mede ingegeven door financiële onzekerheid – hun boodschappenkarren toch vooral met basisproducten?”

Supermarkten hebben in de afgelopen weken flink wat additionele kosten moeten maken, bijvoorbeeld bij het inhuren van extra supermarktpersoneel, beveiligers, schoonmakers en transport. En dat zal nog wel een tijdje doorgaan. Daarnaast is het afwachten hoe de samenstelling van de margemix eruitziet. Uiteraard komt een deel van de foodeuro’s uit het foodservicekanaal terecht in de supermarktkassa’s. Maar worden die euro’s besteed aan wat luxere, margerijke producten of vullen shoppers – mede ingegeven door financiële onzekerheid – hun boodschappenkarren toch vooral met basisproducten? Als ik kijk welke productgroepen in de afgelopen weken de grootste omzetplussen hebben gerealiseerd, dan zijn dat veelal niet de grote margemakers voor supermarkten. Afwachten dus maar.

“Het is nog maar de vraag of de coronacrisis écht een ‘boost’ gaat geven aan de groei van online, zoals door sommigen wordt beweerd.” 

De groei van online boodschappen doen levert in elk geval geen positieve bijdrage aan de supermarktrendementen. Wat dat betreft is het wellicht geen slecht nieuws dat in de afgelopen drie weken duidelijk is geworden dat de online-capaciteit zijn grens al vrij snel had bereikt. Uit een recent EFMI shopperonderzoek (in het weekend van 28-29 maart jl.) blijkt dat 18% van de shoppers sinds de start van de coronacrisis zijn boodschappen minimaal 1 keer online heeft besteld. Dat had echter 30% kunnen zijn: 12% van de shoppers heeft namelijk wel geprobeerd om online te bestellen, maar is daar door volle bezorg- en afhaalvensters niet in geslaagd. Wie al het gemopper op sociale media leest, komt tot de conclusie dat sommige consumenten (in elk geval voorlopig) even klaar zijn met online. Het is dus nog maar de vraag of de coronacrisis écht een ‘boost’ gaat geven aan de groei van online, zoals door sommigen wordt beweerd.

“Het CBL en zijn achterban zijn weliswaar vaak kop van jut van de vele ngo’s en belangenclubs, keer op keer blijkt echter dat consumenten de supermarkt een warm hart toedragen.”

Tot slot. In tegenstelling tot landen als Frankrijk en Duitsland, waar de omzetplussen na bijna een maand hamsteren nog steeds boven de 30% zitten, lijkt het koopgedrag zich in Nederland al na drie weken te normaliseren. Hoewel je de situaties in de verschillende landen natuurlijk niet met elkaar kunt vergelijken, laat de eerder genoemde EFMI-shopperstudie zien dat er in Nederland een grenzeloos vertrouwen is dat de supermarkten en de ketens daarachter er alles aan doen om de schappen goed gevuld te houden. Het CBL en zijn achterban zijn weliswaar vaak kop van jut van de vele ngo’s en belangenclubs, keer op keer blijkt echter dat consumenten de supermarkt een warm hart toedragen. Dat is niet vreemd, want wie kent er niet iemand die in de plaatselijke supermarkt werkt of heeft gewerkt? Oftewel: #DeSupermarktDatZijnWij!

Meer EFMI Columns:

Op de hoogte blijven van de laatste insights?
Wilt u periodiek geïnformeerd worden over nieuwe onderzoeksartikelen, columns, EFMI-studies en EFMI-kennisevents? Laat dan hier uw gegevens achter:

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.