Nieuwe EFMI-studie: Foodbedrijven en de impact van coronascenario’s op hun performance in 2020-2021
EFMI 2020-04
Het coronavirus houdt de economie in zijn greep
Nederland bevindt zich als gevolg van de uitbraak van het coronavirus sinds medio maart in een lockdown. Om de verspreiding van het virus zo gecontroleerd mogelijk te laten plaatsvinden worden burgers opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te blijven en hebben scholen, cafés, restaurants, sportclubs, bioscopen, theaters en andere gelegenheden waar veel mensen samenkomen de deuren moeten sluiten. Hoewel die contactbeperkende maatregelen sinds 28 april ietwat versoepeld zijn, lijkt de zogeheten ‘anderhalve meter economie’ voorlopig de nieuwe norm.
Inmiddels is duidelijk dat de Nederlandse economie door de coronacrisis een recessie tegemoet gaat. Hoe langdurig en diep die recessie gaat worden is vooralsnog onzeker. Veel hangt af van de wijze waarop het coronavirus zich in de komende periode in Nederland gaat verspreiden en de duur en invulling van de contactbeperkende maatregelen.
Centrale vragen en de EFMI Food Executive Monitor
In deze EFMI-studie kijken we naar de huidige en toekomstige impact van de coronacrisis op Nederlandse foodbedrijven. De volgende drie managementvragen staan centraal:
1. Hoe ervaren Nederlandse foodbedrijven de huidige situatie en hoe denken zij dat de coronacrisis zich in de komende periode gaat ontwikkelen?
2. Wat was tot dusverre de impact van de coronacrisis op Nederlandse foodbedrijven?
3. Hoe gaat de performance van Nederlandse foodbedrijven zich in 2020-2021 ontwikkelen in vier verschillende CPB-coronascenario’s?
Om de managementvragen te beantwoorden, hebben wij in de week van 16-23 april 2020 met de EFMI Food Executive Monitor de verwachtingen van food executives omtrent de impact van de coronacrisis in kaart gebracht. In totaal hebben 182 directieleden, senior managers en andere stafleden van Nederlandse foodbedrijven de online vragenlijst ingevuld.
Rapport downloaden
EFMI-bedrijfsleden hebben het rapport ‘Foodbedrijven en de impact van coronascenario’s op hun performance in 2020-2021’ per e-mail ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport downloaden in EFMI Online.
Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)
Nog geen EFMI-bedrijfslid?
Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties in de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.
Meer EFMI Studies:
EFMI-studie naar shoppers en online boodschappen doen
EFMI-studie naar het verdienmodel van supermarktondernemers
EFMI-studie naar internationale retailallianties
Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
Nieuwe EFMI-studie: De Strijd om het Supermarktschap 1998-2023
EFMI Update: De Relatie tussen Shoppers en A-merken
Nieuwe EFMI-studie: Streekassortiment als aanjager van omzet, winkeltevredenheid en klantenbinding
Nieuwe EFMI-studie: Van Kostprijs tot Supermarktprijs