Food for thought

EFMI Business School publiceert op deze website met regelmaat podcasts, columns, academic food updates, blogs en onderzoeksartikelen, waarin thema’s worden besproken die relevant zijn voor u als food professional.

Hieronder kunt u deze ‘food for thought’ teruglezen en beluisteren. U kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie op deze website om specifiek op een bepaald thema te zoeken.

Leidt maatschappelijk verantwoord ondernemen tot loyalere klanten?

Welk effect heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) op de waardering en loyaliteit van klanten?

Nieuwe EFMI-studie: De ‘klik’ tussen A-merk en Aldi

In deze studie analyseren we de houding, de awareness en het aankoopgedrag van Nederlandse shoppers als het gaat om A-merken bij ALDI.

Picnic maakt supers nerveus. En terecht.

Picnic brengt in marktgebieden waar het de boodschappen bezorgt, klaarblijkelijk iets teweeg bij de supermarktconsument. Maar hoe krijgt Picnic dat voor elkaar?

Nieuwe EFMI-studie: We houden de prijzen laag

Waarom kiest JUMBO in een periode waarin de formule goed presteert voor een nieuwe lage prijzen strategie? Hoe ziet JUMBO’s prijsontwikkeling eruit in de afgelopen zes weken? En hoe hebben de andere supermarktketens gereageerd op JUMBO’s prijsverlagingen? Om deze vragen te beantwoorden hebben EFMI BUSINESS SCHOOL en SUPERSCANNER een uitgebreide analyse gemaakt van de marktontwikkelingen in week 39 t/m 44 van 2017.

Wie koopt biologische producten?

In deze editie van de EFMI Academic Food Update bespreekt Erjen van Nierop een studie naar kopers van biologische producten.

8 man net zo rijk als de 3,6 miljard armsten

De ongelijkheid wereldwijd is dus enorm en groeiende. Maar hoe zit het eigenlijk met de ongelijkheid in ons kleine kikkerlandje?

Doorpakken of doorfeesten

De winstcijfers van vele bedrijven, ook in food, laten record naar record zien. Tijd dus om de champagneflessen te ontkurken! Of toch niet?

Een alternatief voedselnetwerk: wat je er (niet) mee kunt

EFMI Academic Food Update over de rol van de zogenaamde 'alternative food networks' als het gaat om de transformatie naar een duurzamere voedselketen.

Wat is de impact van spaaracties met directe beloning op aankopen van klanten?

EFMI Academic Food Update over de vraag welke impact spaaracties met een directe beloning hebben op het aankoopgedrag van consumenten.

Geld is niet waardevol

Waarom bekruipt mij zo vaak het gevoel dat in bijna alle aspecten van bedrijfsvoering geld een doel op zich geworden is?

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.