Food for thought

EFMI Business School publiceert op deze website met regelmaat podcasts, columns, academic food updates, blogs en onderzoeksartikelen, waarin thema’s worden besproken die relevant zijn voor u als food professional.

Hieronder kunt u deze ‘food for thought’ teruglezen en beluisteren. U kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie op deze website om specifiek op een bepaald thema te zoeken.

Nieuwe EFMI-studie: Hoe NL shoppers hun boodschappen doen tijdens de coronacrisis

In deze studie kijken we in het bijzonder naar de kanaal- en formulekeuze, het koopgedrag en de product- en (huis)merkkeuzes van shoppers.

Prijspromoties op fairtrade producten: wel of niet verstandig?

Wat is de impact van prijspromoties op het keuzegedrag van shoppers als het gaat om fairtrade producten?

Gevolgen van de coronacrisis voor de foodsector

In deze (video)podcast spreekt Laurens met Peter Garstenveld (Distrifood/Foodmagazine), Erik Hemmes (supermarktexpert) en Jan-Willem Grievink (FSIN) over de ontwikkelingen in de foodsector en de wijze waarop foodretail en foodservice omgaan met de coronacrisis.

Nieuwe EFMI-studie: Coronacrisis en de invloed op het sentiment van Nederlandse shoppers

In dit rapport presenteren we de uitkomsten van een online shopperonderzoek onder ruim 800 Nederlandse boodschappers naar de invloed van de coronacrisis op het shoppersentiment. Dataverzameling heeft plaatsgevonden in het weekend van 28-29 maart 2020.

Coronavirus test moderne economie uit

Wat zijn de 'learnings' van de Corona-crisis?

Hoe erg vinden shoppers drukte in de winkel?

Wat is de impact van 'social crowding' en 'spatial crowding' op klanttevredenheid en aankoopgedrag?

Gezondheid en duurzaamheid

In deze uitzending van het EFMI Food Café spreekt presentator Laurens Sloot achtereenvolgens met Peter Garstenveld (Distrifood/Foodmagazine), Charlotte Linnebank (Questionmark) en Mark Soetman (Radio Magnetic Freezing).

Nieuwe EFMI-studie: de Impact van PICNIC in Food Retail

In deze studie kijken we naar PICNIC’s klantenpropositie, het bereik en de kenmerken van het verzorgingsgebied.

‘Big Data’ en ‘Big Insight’

In deze column plaatst Koen Hazewinkel kanttekeningen bij de groeiende invloed van big data.

De meerwaarde van samenwerking in versketens

Een nieuwe aflevering met daar in o.a. het "Rondje langs de velden" met Peter Garstenveld (Distrifood) en een interview met Melanie Murk (MurKeyBusiness) en Maurits Steverink (TrueFoodProjects) over samenwerking in versketens.

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.