Grondstofprijzen, flitsbezorgers en de fusie Plus-Coop
Column Marcel van Aalst (FoodPersonality - oktober 2021)
Ik weet niet hoe het u vergaat, maar voor mijn gevoel ben ik zakelijk sinds de recente versoepelingen van de coronamaatregelen weer helemaal terug in mijn ‘oude normaal’. Het is fijn dat we met het EFMI sinds enkele weken weer grote(re) evenementen kunnen organiseren. Wat daarbij meteen in het oog springt, is hoe blij onze relaties zijn om hun branchecollega’s weer face-to-face te ontmoeten en met elkaar te discussiëren over de brancheontwikkelingen. Aan gespreksstof daarbij geen gebrek!
Met de leveranciersbijeenkomsten en jaargesprekken voor de deur is de grondstofprijsontwikkeling natuurlijk veelvuldig onderwerp van gesprek. Tussen mei 2020 en september 2021 stegen de prijzen van ‘food commodities’ volgens de FAO met gemiddeld ruim 40%. Het wordt interessant om te zien hoeveel ruimte retailers hun leveranciers aan de onderhandelingstafels geven voor prijsverhogingen en welk deel zij daarvan vervolgens zélf durven door te berekenen aan de consument. Zoals altijd zijn de ogen van alle branchepartijen gericht op de marktleider. Ceo Marit van Egmond zette eind september in het Algemeen Dagblad de hakken alvast in het zand door aan te geven dat Albert Heijn prijsstijgingen zo lang mogelijk zal tegenhouden. Kortom, het spel is op de wagen.
Een andere ontwikkeling die voer voor discussie is, zijn de flitsbezorgers. Hoewel veel branchegenoten nog bedenkingen hebben bij het verdienmodel, is iedereen onder de indruk van de aanwezigheid die spelers als Gorillas, Getir, Flink en Zapp inmiddels in de grote Nederlandse steden hebben opgebouwd. Ik kan me bijna niet voorstellen dat een formule als Albert Heijn zich géén zorgen maakt over de omzet die uit zijn stadswinkels weglekt naar deze flitsbezorgers. Het ironische is dat Albert Heijn in 2018 met zijn bezorgdienst ‘Rappie’ en boodschappenbezorging binnen twee uur eigenlijk een flitsbezorger van het eerste uur was. Tja, soms ben je te vroeg met een innovatief concept.
Het meest besproken onderwerp is echter de consolidatie binnen het supermarktlandschap. Terwijl Albert Heijn, Vomar en Dekamarkt op het punt stonden om hun eerste Deen-supermarkten om te bouwen, maakten Plus en Coop begin september hun fusieplannen wereldkundig. Totdat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zijn goedkeuring aan de fusie heeft gegeven, moeten beide partijen nog op de handen zitten. Vooralsnog is alleen de beoogde directie van het fusiebedrijf bekendgemaakt, de verdere plannen zijn voer voor speculatie. Welk deel van het Coop-winkelbestand zal bijvoorbeeld worden omgebouwd naar Plus? Een flink deel van de 314 Coop-winkels realiseert namelijk een omzet waar de huidige Plus-formule niet op kan draaien. Het idee van een ‘Plus Compact’-formuleconcept is dan al snel geboren. Aan zo’n uitgeklede formulevariant kleeft echter wel het risico dat die afbreuk doet aan het uitstekende formule-imago van Plus. Wellicht doet het nieuwe Plus er dan ook verstandig aan om het over een hele andere boeg te gooien. Het fusiebedrijf heeft zélf met de Spar-formule namelijk al een interessant alternatief in huis voor de Coops met de kleinere omzetten. ‘In huis’ is overigens een relatief begrip, want Plus is voor slechts 45% eigenaar van Spar Holding. De overige 55% van het aandelenpakket is in handen van Sligro Food Group (45%) en de Spar-ondernemers (10%). Het zou een stunt van jewelste zijn als het ‘nieuwe Plus’ meteen doorpakt en ook het resterende deel van Spar Holding inlijft. Food for thought, zou ik zo zeggen.
Meer EFMI Columns:
Terug naar Jumbo zoals Jumbo bedoeld is
Wie is er nog fris?
Een gewaarschuwd merk telt voor twee
Internationaal inkopen heeft ook een keerzijde
Wat kunnen we van Schoof-I verwachten?
Wordt het niet tijd…
Aldi: too Lidl too late?
CSRD, wat moet je ermee?
Op de hoogte blijven van de laatste insights?
Wilt u periodiek geïnformeerd worden over nieuwe onderzoeksartikelen, columns, EFMI-studies en EFMI-kennisevents? Laat dan hier uw gegevens achter: