Het brancheoverzicht 2019: fake news of niet?

Column Marcel van Aalst (FoodPersonality - januari 2019)

De decembernummers van sommige vakbladen stonden weer vol met terugblikken op de gebeurtenissen in het voorbije jaar. Hartstikke interessant natuurlijk, maar zou het niet leuk zijn om het jaar een keer af te trappen met een vooruitblik? Ik presenteer u hierbij alvast het Brancheoverzicht 2019.

Januari-februari: Alle supermarktorganisaties tuimelen over elkaar heen met hun omzetcijfers over 2018. Iedereen groeit harder dan de markt. Bij elkaar opgeteld komt het gezamenlijke marktaandeel uit op 103%.

“Iedereen groeit harder dan de markt. Bij elkaar opgeteld komt het gezamenlijke marktaandeel uit op 103%”

Maart-april: Het eerste écht grote wapenfeit van Plus-ceo Duncan Hoy is daar: Plus Retail bereikt overeenstemming met Sligro Food Group over de overname van het Spar-aandelenpakket van Sligro. Plus breidt zijn belang in Spar daarmee uit tot 90% en wordt in één klap een belangrijke speler in het snelgroeiende convenience-segment.

Mei-juni: Hoewel de landelijke pers aanvankelijk denkt weer in de maling te worden genomen door ‘chief chocolate officer’ Henk-Jan Beltman, wordt Tony’s Chocolonely voor 100 miljoen euro overgenomen door Unilever. Oprichter Teun van de Keuken spreekt van ‘verraad’ en schenkt de verkoopopbrengst van zijn aandelenpakket (1%) uit protest aan Oxfam Novib.

“De Jumbo-Picnic combinatie prijkt al tijdens de najaarsklassiekers en worldcups op de tenues van de wielren- en schaatsploeg”

Juli-augustus: Picnic groeit stevig door en wordt voor de traditionele supermarkten een steeds grotere luis in de pels. Tegelijkertijd nemen echter ook de verliezen van de online retailer toe. Jumbo verrast wederom vriend en vijand met een bliksemovername van Picnic. De Jumbo-Picnic combinatie prijkt al tijdens de najaarsklassiekers en worldcups op de tenues van de wielren- en schaatsploeg.

September-oktober: Het consumentenvertrouwen belandt na de zomer in een duikvlucht. De teruglopende omzetgroei in de horeca zorgt voor een vliegende start van Albert Heijns nieuwe maaltijdenconcept Allerhande Kookt. In navolging van de samenwerking met Superbuddy (Rappie) maakt AH echter bekend dat de Amsterdamse test met Thuisbezorgd.nl en Deliveroo weliswaar veel interessante inzichten heeft opgeleverd, maar dat zij de verdere uitrol van het concept toch op een andere manier gaat invullen.

“Amazon koopt Bol.com en Ahold Delhaize wordt de preferred partner van Amazon als het gaat om de online-foodverkopen aan de oostkust van de VS en in Europa”

November-december: Jumbo ontketent met de opening van zijn eerste vijf winkels in Vlaanderen een lokale prijzenoorlog. Jef Colruyt flirt in de Belgische media openlijk met een toetreding van Colruyt tot Superunie. Het grootste nieuws van 2019 moet dan echter nog komen. Ahold Delhaize en Amazon onderhandelen namelijk in het diepste geheim over een vergaande samenwerking. Naar verluidt koopt Amazon Bol.com en wordt Ahold Delhaize de preferred partner van Amazon als het gaat om de online-foodverkopen aan de oostkust van de VS en in Europa. Net als bij de overname van Marktplaats.nl door eBay, blijft Bol.com als merk overeind in de Benelux.

Hoeveel fake news bovenstaand overzicht bevat, gaat de komende maanden blijken. Eén ding is wel zeker: 2019 wordt een enerverend supermarktjaar!

Meer EFMI-columns…

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.