Nieuwe EFMI-studie: “Prijs- en PromoScanner”

PLUS Laagblijvers, AH Prijsfavorieten en andere prijs- en promotieontwikkelingen

Afgelopen jaar publiceerde EFMI Business School in samenwerking met Superscanner de eerste editie van de zogeheten Prijs-en PromoScanner. Er is sindsdien op prijs-en promotiegebied weer flink wat gebeurd, zoals de recente btw-verhoging, de introductie van PLUS’ Laagblijvers en de transformatie bij Albert Heijn van de Goedkoopjes naar de Prijsfavorieten. De hoogste tijd dus voor de tweede editie van de Prijs- en Promo-Scanner.

Centrale thema’s in de studie

In deze nieuwe prijs- en promotiestudie analyseren we de ontwikkelingen die in de afgelopen maanden hebben plaatsgevonden. In onze analyse focussen we op de drie (qua marktaandeel) grootste service-supermarkten van Nederland: Albert Heijn, Jumbo en PLUS.

De volgende thema’s staan centraal:
1. Ontwikkeling reguliere prijzen
Analyse van de reguliere prijsontwikkeling van de formules door middel van een index ten opzichte van het eigen prijsniveau in week 44 van 2018. We benadrukken dat deze index niets zegt over mogelijke prijsverschillen tussen de formules. Het prijsverloop van de formules wordt door het gebruik van de index wel inzichtelijk en vergelijkbaar. We geven ook meer inzicht in de effecten van PLUS’ Laagblijvers en AH’s Goedkoopjes/Prijsfavorieten.
2. Ontwikkeling prijspromoties
Analyse van de intensiteit (% van het assortiment in promotie) en diepte (kortingspercentage) van de prijspromoties van de formules.
3. Relatie(s) tussen promo-intensiteit en -diepte
Analyse van verbanden tussen promotie-intensiteiten (% van het assortiment in promotie) en gemiddelde kortingspercentages bij de verschillende formules.

Rapport downloaden

EFMI-bedrijfsleden kunnen het rapport ‘Prijs- en PromoScanner’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport zonder wachtwoord downloaden in EFMI Online.

Download rapport Inloggen EFMI Online  (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)

Nog geen EFMI-bedrijfslid?

Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties uit de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.

Lees meer in de informatiebrochure

 

 

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.