Nieuwe EFMI-studie: de Impact van PICNIC in Food Retail
EFMI 2020-01
Picnic als aanjager van online boodschappen doen
Online boodschappen doen is weliswaar nog steeds een kleine markt, maar heeft in de afgelopen jaren wel een flinke groeispurt doorgemaakt. Een belangrijke aanjager van die groei is de komst van PICNIC naar het Nederlandse supermarktkanaal in september 2015.
Hoewel door sommige experts indertijd schamper werd gedaan over de marktkansen en er nog steeds de nodige scepsis is over het verdienmodel, is PICNIC ruim vier jaar na dato een snelgroeiende onderneming en een luis in de pels voor de traditionele supermarkten en hun online bezorgdiensten.
Drie centrale managementvragen
In dit nieuwe EFMI-managementrapport gaan we uitgebreid in op de Nederlandse operatie van PICNIC en presenteren we enkele interessante insights. Drie managementvragen staan daarbij centraal:
1. Wat zijn de belangrijkste pijlers van de PICNIC-klantenpropositie en hoe onderscheidt PICNIC zich van andere aanbieders van online boodschappen doen?
2. Hoeveel huishoudens ‘bereikt’ PICNIC op dit moment, hoe ziet het bezorggebied eruit, wat kunnen we daarvan leren en is er nog ruimte voor geografische uitbreiding?
3. Welke impact heeft PICNIC op de traditionele supermarkten, nu en in de nabije toekomst?
Opzet van het onderzoek
Om de drie managementvragen te beantwoorden, heeft het EFMI Data Analytics team uitgebreide analyses uitgevoerd. Daarbij zijn diverse databronnen gehanteerd en gekoppeld:
> EFMI Supermarkt Database: kenmerken van NL-supermarkten en hun marktgebieden
> CBS-postcodedatabase: achtergrondkenmerken van Nederlandse huishoudens
> EFMI PICNIC-database: kenmerken van DC’s, hubs, en postcodes in het bezorggebied
> Superscanner-database: prijs-, promotie- en assortimentsdata van supermarkten
Rapport downloaden
EFMI-bedrijfsleden kunnen het rapport ‘De Impact van PICNIC in Food Retail’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport zonder wachtwoord downloaden in EFMI Online.
Download rapport Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)
Nog geen EFMI-bedrijfslid?
Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties uit de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.
Meer EFMI Studies:
EFMI-studie naar shoppers en online boodschappen doen
EFMI-studie naar het verdienmodel van supermarktondernemers
EFMI-studie naar internationale retailallianties
Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
Nieuwe EFMI-studie: De Strijd om het Supermarktschap 1998-2023
EFMI Update: De Relatie tussen Shoppers en A-merken
Nieuwe EFMI-studie: Streekassortiment als aanjager van omzet, winkeltevredenheid en klantenbinding
Nieuwe EFMI-studie: Van Kostprijs tot Supermarktprijs