Nieuwe EFMI-studie: Merkartikelfabrikanten en hun prijspromoties: een strategisch dilemma
EFMI 2019-04
Diverse academische studies hebben in de voorbije jaren aangetoond dat prijspromoties in de meeste gevallen geen langetermijn-omzeteffecten hebben op product- en categorieniveau. Toch is de promotiedruk in het Nederlandse supermarktkanaal in de afgelopen jaren flink toegenomen.
Hoewel de promotiedruk in NL-supermarkten nog relatief beperkt is ten opzichte van het drogisterijkanaal en landen als de VS en UK, roept de stijgende trend managementvragen op. Zeker aan het adres van merkartikelfabrikanten, aangezien prijspromoties van hun A-merken een belangrijke aanjager zijn van de toegenomen promotiedruk.
Perspectief van merkartikelfabrikanten
In dit nieuwe EFMI-managementrapport kijken we dan ook door de ogen van merkartikelfabrikanten naar het prijspromotievraagstuk. Drie vragen staan hierbij centraal:
1. Hoe kijken merkartikelfabrikanten aan tegen de huidige promotiedruk in het Nederlandse supermarktkanaal en hoe gaat die promotiedruk zich volgens hen in de komende jaren ontwikkelen?
2. Wat zijn de belangrijkste achterliggende doelstellingen van merkartikelfabrikanten bij prijspromoties en op welke KPI’s rekenen zij die prijspromoties af?
3. Wat zijn de belangrijkste drempels die merkartikelfabrikanten ervaren bij het (eventueel) reduceren van de promotie-inzet in hun productgroep(en)?
Opzet van het onderzoek
Om meer inzicht te krijgen in het prijspromotievraagstuk vanuit het perspectief van merkartikelfabrikanten, heeft EFMI Business School eind 2018 een studie uitgevoerd onder deze groep. Op basis van uitgebreid deskresearch en diepte-interviews is een online questionnaire geformuleerd. In deze zogeheten EFMI Food Executive Monitor hebben 121 directieleden en (senior) managers van in totaal 63 verschillende merkartikelfabrikanten hun mening en visie gegeven over/op de inzet van prijspromoties.
Rapport downloaden
EFMI-bedrijfsleden kunnen het rapport ‘Merkartikelfabrikanten en hun prijspromoties: een strategisch dilemma’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport zonder wachtwoord downloaden in EFMI Online.
Download rapport Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)
Nog geen EFMI-bedrijfslid?
Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties uit de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.
Meer EFMI Studies:
EFMI-studie naar shoppers en online boodschappen doen
EFMI-studie naar het verdienmodel van supermarktondernemers
EFMI-studie naar internationale retailallianties
Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
Nieuwe EFMI-studie: De Strijd om het Supermarktschap 1998-2023
EFMI Update: De Relatie tussen Shoppers en A-merken
Nieuwe EFMI-studie: Streekassortiment als aanjager van omzet, winkeltevredenheid en klantenbinding
Nieuwe EFMI-studie: Van Kostprijs tot Supermarktprijs