Food for thought

EFMI Business School publiceert op deze website met regelmaat podcasts, columns, academic food updates, blogs en onderzoeksartikelen, waarin thema’s worden besproken die relevant zijn voor u als food professional.

Hieronder kunt u deze ‘food for thought’ teruglezen en beluisteren. U kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie op deze website om specifiek op een bepaald thema te zoeken.

CSRD, wat moet je ermee?

Het Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) zal komend decennium een grote impact hebben op de levensmiddelensector.

Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner

Een actueel overzicht met relevante ontwikkelingen en inzichten op het gebied van prijzen en promoties in de Nederlandse supermarkten. De focus ligt daarbij primair op Albert Heijn, Jumbo en PLUS, maar we presenteren ook analyses van Dirk, Hoogvliet, Dekamarkt, Vomar Voordeelmarkt, Coop en Picnic.

Nieuwe EFMI-studie: De Strijd om het Supermarktschap 1998-2023

In het nieuwe EFMI-managementrapport ‘De Strijd om het Supermarktschap 1998-2023’ analyseren we acht productgroepen in tien supermarktformules en brengen we in kaart wat anno 2023 de stand van zaken is als het gaat om de (kwantitatieve) schapruimte en de (kwalitatieve) schaphoogte van A-merken en huismerken.

De supermarktsector polariseert

EFMI-columnist Koen Hazewinkel deelt zijn gedachten over ‘een nieuw normaal’ in de marktverhoudingen van het Nederlandse foodretaillandschap.

EFMI Update: De Relatie tussen Shoppers en A-merken

In hoeverre is de bezuinigingswoede van shoppers een aanjager voor de opmars van het omzetaandeel van huismerken? Welke verschillende typen merkkopers kunnen we identificeren? En hoe staat het met de kwaliteitsperceptie van A-merken en huismerken? In de EFMI Update van november 2023 staat de relatie tussen shoppers en A-merken centraal.

Plus, AH, Nettorama en de consolidatietrend

Binnen twee jaar zullen wederom drie formules uit het NL-supermarktlandschap verdwijnen. Wat kunnen we leren van de actuele consolidatie-cases?

Technologie heeft geen moraal

Laurens Sloot uit in deze column zijn zorgen over het met de mantel der liefde toedekken van winkeldiefstal in o.a. supermarkten.

Is innovatie in functional foods ook functioneel voor de categorie?

Hoe kijken shoppers naar (kunstmatige) gezondheidsbevorderende ingrediënten?

Nieuwe EFMI-studie: Streekassortiment als aanjager van omzet, winkeltevredenheid en klantenbinding

In hoeverre is vrij (decentraal ingekocht) assortiment een bron van onderscheidend vermogen? Om deze vraag te beantwoorden is (a) een enquête gehouden onder in totaal 127 supermarktondernemers van verschillende formules en zijn vervolgens (b) 774 shoppers in het verzorgingsgebied van de ondervraagde ondernemers ondervraagd. Het combineren van de uitkomsten van deze verschillende onderzoeken levert enkele zeer interessante inzichten op.

Van modderschuit naar vlaggenschip

Hoe kan het klimaatgeld beter besteed worden?

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.