Nieuwe EFMI-studie: Een duur geintje
Een onderzoek naar het koop- en keuzegedrag van shoppers in tijden van hoge inflatie
Na twee jaren waarin de covid-pandemie ons dagelijks leven domineerde, leek 2022 een jaar van rust en herstel te worden. Dat pakte door de oorlog in de Oekraïne, naar recordhoogte stijgende energie- en gastarieven en flink oplopende voedselprijzen echter compleet anders uit. Door de genoemde ontwikkelingen en het ruime monetaire beleid van de ECB brak de inflatie in Nederland in juli 2022 voor het eerst sinds 1975 door de grens van 10 procent heen. In november 2022 bedroeg de inflatie 9,9 procent.
Door die torenhoge inflatie staat de koopkracht in Nederland flink onder druk, hebben steeds meer huishoudens moeite om financieel de eindjes aan elkaar te knopen en bevindt het consumentenvertrouwen zich in de laatste maanden op een historisch laag niveau.
Onderzoeksvragen en rapportopbouw
In dit nieuwe EFMI-onderzoeksrapport kijken we welke invloed de huidige marktomstandigheden hebben op het koop- en keuzegedrag van Nederlandse shoppers. We geven concreet meer inzicht in de volgende (onderzoeks)vragen:
- In hoeverre bezuinigen shoppers in 2022 op hun uitgaven in de horeca, versspeciaalzaken en supermarkten? En hoe gaat zich dat in 2023 ontwikkelen?
- In hoeverre veranderen shoppers hun supermarktkeuzegedrag in 2022? En hoe gaat zich dat in 2023 ontwikkelen?
- In hoeverre passen shoppers hun productkeuzes in supermarkten in 2022 aan? En hoe gaat zich dat in 2023 ontwikkelen?
Om de drie centrale onderzoeksvragen te beantwoorden, heeft EFMI Business School van 19 t/m 24 november 2022 een grootschalig shopperonderzoek uitgevoerd. Ruim 1.100 Nederlandse shoppers hebben in onze online enquête antwoord gegeven op vragen over hun recente en toekomstige koop- en keuzegedrag op kanaal-, formule- en productniveau.
Rapport downloaden
EFMI-bedrijfsleden kunnen het rapport ‘Een duur geintje: een onderzoek naar het koop- en keuzegedrag van shoppers in tijden van hoge inflatie’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport (zonder wachtwoord) downloaden in EFMI Online.
Download rapport (Pdf, 4 MB)
Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)
Bent u werkzaam voor een EFMI Bedrijfslid, maar heeft u nog geen login voor EFMI Online? Dan kunt u deze zonder meerkosten aanvragen via deze link.
Nog geen EFMI-bedrijfslid?
Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties in de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.
Meer EFMI Studies:
EFMI-studie naar het verdienmodel van supermarktondernemers
EFMI-studie naar internationale retailallianties
Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
Nieuwe EFMI-studie: De Strijd om het Supermarktschap 1998-2023
EFMI Update: De Relatie tussen Shoppers en A-merken
Nieuwe EFMI-studie: Streekassortiment als aanjager van omzet, winkeltevredenheid en klantenbinding
Nieuwe EFMI-studie: Van Kostprijs tot Supermarktprijs
Weer een nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner