Picnic: bodemloze put of toekomstige retail-ster?

Column Laurens Sloot (FoodPersonality - juli 2025)

Gekscherend heb ik in mijn retailcolleges Picnic weleens omschreven als: een schitterend bedrijf met een verdomd slecht verdienmodel. Want enerzijds levert Picnic operationeel en technisch een fantastische prestatie, anderzijds zijn de collectieve verliezen vanaf de start al zo’n € 1,2 miljard (incl. Duitsland en Frankrijk).

Het is trouwens de vraag of we dit verliezen moeten noemen of noodzakelijke investeringen, want de opstart van een winkel, een online-bedrijf of nieuw product of merk vereist altijd aanloopverliezen. De kost gaat voor de baat uit.

Waar staat Picnic nu? In tien jaar heeft het bijna 2% marktaandeel in het supermarktkanaal opgebouwd; inmiddels vergelijkbaar met Superunie-leden als Hoogvliet en Dekamarkt. Een prestatie van jewelste! Als je een traditioneel supermarktbedrijf van zo’n omvang (incl. vastgoed) zou moeten kopen, betaal je al snel zo’n € 700 miljoen, dus zo gek zijn die aanloopverliezen niet.

EFMI Food Retail Outlook

De echte vraag is natuurlijk wanneer Picnic onder de streep winstgevend gaat worden. In het jaarverslag van Picnic Nederland over 2024 zien we:

  • Het verlies als % van de omzet neemt af. Het ebit-verlies als % van de bedrijfsomzet (excl. btw) is van 10,7% naar 6,5% gedaald. Een sprong van ruim 4%.
  • Het percentage bestellingen in de geautomatiseerde fullfilment centers ligt inmiddels iets boven de 50%. In 2022: minder dan 10%. Picnic wordt dus minder gevoelig voor de almaar stijgende arbeidskosten, al zal het de ‘last mile’ voorlopig niet kunnen ‘wegautomatiseren’.
  • De brutomarge is 31% en daar komt bij: 3% uit retailmedia (incl. data-insights). Aan de voorkant is het verdienmodel dus prima op orde.

Mijn inschatting: het duurt nog zo’n 1 tot 2 jaar voordat Picnic op ebitda-niveau (dus vóór afschrijvingen, die in online food retail best hoog liggen) winst gaat maken in Nederland. En het duurt nog 3 tot 4 jaar, voordat Picnic ook fiscaal gezien winst maakt. Wellicht gaat de rechterlijke uitspraak dat Picnic onder de supermarkt-cao valt, nog wat roet in het eten gooien, maar desondanks is Picnic wel degelijk op weg naar winst.

Met de doorgroei van Picnic verandert het verdienmodel geleidelijk van slecht naar matig, terwijl redelijk tot goed in het verschiet ligt. Picnic heeft nu zo’n 25% marktaandeel in een groeiend ‘online-foodretail’-kanaal. En het heeft een internationaal potentieel. Het is daarom veel meer waard dan een traditionele supermarktketen.

Zou ik nu de waarde van het totale bedrijf moeten inschatten, dan kom ik uit op zo’n € 2 tot 2,5 miljard. Een koper moet dan nog steeds diepe zakken hebben, want het duurt nog wel even voordat operaties in Duitsland en Frankrijk winstgevend worden. Of de aandeelhouders het voor dat bedrag zouden verkopen, betwijfel ik echter. Picnic kan immers ook uitgroeien tot het Amazon van de foodretail.

Foto: Picnic

Meer EFMI Columns:

Op de hoogte blijven?
Wilt u periodiek geïnformeerd worden over nieuwe onderzoeksartikelen, columns, EFMI-studies en EFMI-kennisevents? Laat dan hier uw gegevens achter:

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.