EFMI-studie naar A-merken in een ‘perfect storm’
EFMI 2024-04
In de afgelopen jaren verliezen A-merken structureel marktaandeel aan de huismerken van supermarktorganisaties. Die dalende trend wordt veroorzaakt door een samenspel van verschillende, zich simultaan voordoende ontwikkelingen. Het lijkt erop dat het A-merk zich in een ‘perfect storm’ bevindt.
Centrale onderzoeksvragen
In deze nieuwe EFMI-studie zoomen we in op de vraag in hoeverre de marktpositie van A-merken onder druk staat en welke strategische koers merken kunnen varen om aan die druk te ontsnappen.
We geven concreet inzicht in de volgende onderzoeksvragen:
- Hoe ontwikkelt de marktpositie van A-merken zich? Welke ‘drivers’ beïnvloeden die positie? En kunnen we spreken van een ‘perfect storm’?
- Worden alle merken in gelijke mate geconfronteerd met de geschetste ontwikkelingen? Of kunnen we verschillende A-merktypen onderscheiden die meer en minder getroffen zijn?
- Welke strategische opties hebben de verschillende A-merktypen om te ontsnappen aan de erosie van hun marktpositie?
EFMI-studie downloaden
EFMI-bedrijfsleden kunnen de EFMI Studie ‘Navigeren door een perfect storm’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij de EFMI Update (zonder wachtwoord) downloaden in EFMI Online.
Er is in EFMI Online nu ook een Engelstalige versie van dit rapport beschikbaar.
Download EFMI Studie (Pdf, 3,8 MB)
Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)
Bent u werkzaam voor een bedrijf dat EFMI Bedrijfslid is, maar heeft u nog geen login voor EFMI Online (of weet u deze niet meer)? Dan kunt u deze aanvragen met behulp van uw zakelijke e-mailadres.
Nog geen EFMI-bedrijfslid?
Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties in de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.
Foto: 123RF
Meer EFMI Studies:
Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
EFMI-studie naar shoppers en online boodschappen doen
EFMI-studie naar het verdienmodel van supermarktondernemers
EFMI-studie naar internationale retailallianties
Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
Nieuwe EFMI-studie: De Strijd om het Supermarktschap 1998-2023
EFMI Update: De Relatie tussen Shoppers en A-merken
Nieuwe EFMI-studie: Streekassortiment als aanjager van omzet, winkeltevredenheid en klantenbinding