EFMI-studie naar A-merken in een ‘perfect storm’
EFMI 2024-04
In de afgelopen jaren verliezen A-merken structureel marktaandeel aan de huismerken van supermarktorganisaties. Die dalende trend wordt veroorzaakt door een samenspel van verschillende, zich simultaan voordoende ontwikkelingen. Het lijkt erop dat het A-merk zich in een ‘perfect storm’ bevindt.
Centrale onderzoeksvragen
In deze nieuwe EFMI-studie zoomen we in op de vraag in hoeverre de marktpositie van A-merken onder druk staat en welke strategische koers merken kunnen varen om aan die druk te ontsnappen.
We geven concreet inzicht in de volgende onderzoeksvragen:
- Hoe ontwikkelt de marktpositie van A-merken zich? Welke ‘drivers’ beïnvloeden die positie? En kunnen we spreken van een ‘perfect storm’?
- Worden alle merken in gelijke mate geconfronteerd met de geschetste ontwikkelingen? Of kunnen we verschillende A-merktypen onderscheiden die meer en minder getroffen zijn?
- Welke strategische opties hebben de verschillende A-merktypen om te ontsnappen aan de erosie van hun marktpositie?
EFMI-studie downloaden
EFMI-bedrijfsleden kunnen de EFMI Studie ‘Navigeren door een perfect storm’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij de EFMI Update (zonder wachtwoord) downloaden in EFMI Online.
Download EFMI Studie (Pdf, 3,8 MB)
Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)
Bent u werkzaam voor een bedrijf dat EFMI Bedrijfslid is, maar heeft u nog geen login voor EFMI Online (of weet u deze niet meer)? Dan kunt u deze aanvragen met behulp van uw zakelijke e-mailadres.
Nog geen EFMI-bedrijfslid?
Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties in de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.
Foto: 123RF
Meer EFMI Studies:
EFMI-studie naar shoppers en online boodschappen doen
EFMI-studie naar het verdienmodel van supermarktondernemers
EFMI-studie naar internationale retailallianties
Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
Nieuwe EFMI-studie: De Strijd om het Supermarktschap 1998-2023
EFMI Update: De Relatie tussen Shoppers en A-merken
Nieuwe EFMI-studie: Streekassortiment als aanjager van omzet, winkeltevredenheid en klantenbinding
Nieuwe EFMI-studie: Van Kostprijs tot Supermarktprijs