Eigenwijs, vervolg
Column Koen Hazewinkel (FoodPersonality - juni 2025)
Recentelijk bracht ik op FoodPersonality.nl een ode aan de ‘op eigen wijze’ ondernemers. Personen die vanuit een idee een eigen route kiezen, hun ‘eigen wijze’; en daar succesvol mee zijn. Dit in tegenstelling tot ‘copycat’-gedrag: boksen tegen Muhammad Ali en denken dat je harder moet slaan. Verloren wedstrijd. In deze column ga ik nog even door op dat ‘op eigen wijze’. Want dat ‘op eigen wijze’ is o, zo belangrijk in ons overvolle retailland. Daar is eigenheid gevraagd, onderscheid, unieke eigenschappen. Eigen wijzen.
Dat werd me weer eens duidelijk tijdens een bezoek aan het MLF-congres in Bielefeld. MLF, een netwerk van zelfstandige Duitse supermarktondernemers. Twee keer per jaar organiseren ze een tweedaags congres. Een lid is altijd gastheer c.q. gastvrouw. Deze keer was dat de familie Schenke. Het congres werd geopend door Dirk Neuhaus, ceo van Edeka Rhein-Ruhr, met een aan het filosofische grenzende lezing over het ‘Leitmotiv’ van Edeka Rhein-Ruhr: vrijheid.
De vrijheid van de zelfstandige ondernemer om zijn op ‘eigen wijze’ zijn/haar ondernemerschap vorm te geven. Niks keurslijf, niks franchisecontract, niks grootste gemene deler, niks verplichte afname. Nee, vrijheid. En verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid van ieder lid voor de belangen van het geheel, de leden van de coöperatie. Aansluitend betrad de ondernemersfamilie Schenke – vader, moeder en twee zonen – het podium om hun gasten inzicht te geven in hun ‘eigen wijze’. Een wijze die vele facetten kent. Een paar wil ik eruit lichten.
‘De band tussen familie en personeel was overduidelijk’
Op de eerste plaats het familiegevoel. ‘Wij doen dit samen.’ Als een team van gelijkwaardigen. En dat team hield niet op bij de familie. Personeel vormt nadrukkelijk onderdeel van dit team. De band tussen familie en personeel was overduidelijk. Het hing bijna in de zaal, zo ‘tastbaar’ was het.
Onderdeel van die ‘eigen wijze’ is ook de keuze een eigen productielocatie te openen. Een ultramoderne locatie, waar brood, banket, maaltijden, vleeswaren en delicatessen worden bereid. Voor de Duitse markt? Nee, voor de zeven winkels van de familie. IJzersterk, focus op kwaliteit en meerwaarde. Een schitterend voorbeeld van een ondernemer die de vrijheid neemt om op zijn ‘eigen wijze’ succesvol te zijn, maar ook met verantwoordelijkheid jegens het personeel en de coöperatie.
‘Kan het uit?’, vragen wij dan in Nederland. Ja. Levert het wat op? Ja. Zoals de Duitsers zo mooi zeggen: ‘vererbungsfähiges unternehmen’. Ondernemen zodat de volgende generatie een florerend fundament erft om op voort te bouwen. Meer dan terecht ontving de familie Schenke afgelopen najaar de ‘Goldener Zuckerhut’. Dé prijs voor succesvol, eigenwijs ondernemerschap. Als u in de buurt van Bielefeld bent, moet u echt even gaan kijken. ‘Op eigen wijze’ loont!
Koen Hazewinkel is Programmadirecteur van het Food Chain Revolution Programma bij EFMI Business School.
Foto: Schutterstock.
Meer EFMI Columns:
Eigenwijs…
Het prijsframe van Omtzigt en Dijk klopt niet
Jumbo: quo vadis?
Vreemd, eigenlijk
Terug naar Jumbo zoals Jumbo bedoeld is
Wie is er nog fris?
Een gewaarschuwd merk telt voor twee
Internationaal inkopen heeft ook een keerzijde
Op de hoogte blijven van de laatste insights?
Wilt u periodiek geïnformeerd worden over nieuwe onderzoeksartikelen, columns, EFMI-studies en EFMI-kennisevents? Laat dan hier uw gegevens achter: