Nieuwe EFMI-studie: Foodservice als groeibriljant? Nieuwe omzetkansen in de supermarkt
EFMI 2022-02
In het foodkanaal zijn de laatste jaren allerlei nieuwe concepten ontstaan, zoals online foodretail, flitsbezorging en maaltijdboxen. Deze concepten staan nog aan het begin van hun productlevenscyclus maar hebben de potentie om hard te groeien. Fysieke supermarkten daarentegen verkeren in de volwassen fase en zien volume in de supermarkten weglopen door al deze nieuwe concepten.
Het is van essentieel belang om nieuwe omzetkansen aan te grijpen om de verwachte volumedaling te compenseren. De vraag die we in dit onderzoeksrapport beantwoorden is daarom: “Wat zijn veelbelovende nieuwe omzetkansen voor supermarkten in het algemeen, en wat is hierbij in het bijzonder de potentie van foodservice?”.
Onderzoeksvragen en rapportopbouw
Om de onderzoeksvragen te beantwoorden is (a) een enquête gehouden onder in totaal 117 supermarktondernemers van verschillende formules en zijn vervolgens (b) 1000 shoppers in het verzorgingsgebied van de ondervraagde ondernemers ondervraagd. Het combineren van de uitkomsten van deze verschillende onderzoeken levert enkele zeer interessante inzichten op.
Het onderzoek is uitgevoerd door EFMI Business School, in opdracht van Stichting Lokaal Retail Ondernemerschap (LRO).
Rapport downloaden
EFMI-bedrijfsleden kunnen het rapport ‘Foodservice als groeibriljant? Nieuwe omzetkansen in de supermarkt’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport (zonder wachtwoord) downloaden in EFMI Online.
Download rapport (Pdf, 2 MB)
Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)
Nog geen EFMI-bedrijfslid?
Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties in de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.
Meer EFMI Studies:
Nieuwe EFMI-studie: Streekassortiment als aanjager van omzet, winkeltevredenheid en klantenbinding
Nieuwe EFMI-studie: Van Kostprijs tot Supermarktprijs
Weer een nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
Nieuwe EFMI-studie: Een duur geintje
Nieuwe EFMI-studie: (Grond)stof tot nadenken
Nieuwe EFMI-studie: De meerwaarde van social media vanuit marketingperspectief
Nieuwe EFMI-studie: Locatie, locatie, locatie
Nieuwe EFMI-studie: De verkoop van DEEN Supermarkten