Komt de onlinegeest uit de fles?
Column Melanie Murk-Severein (FoodPersonality - december 2018)
Onlangs organiseerden wij een webinar in een van onze opleidingen. Vanuit Bentonville werden wij bijgepraat over het reilen en zeilen van Walmart. Na afloop stond één ding als een paal boven water: het is een kwestie van tijd voordat de overname van Whole Foods door Amazon effect op het Nederlandse supermarktkanaal zal hebben. ‘Wat?’, hoor ik u denken. Ja, ik weet dat Amazon tot op heden geen poging heeft gedaan om echt voet op Nederlandse bodem te zetten (de pop-upwinkel in Amsterdam was maar twee dagen open, slechts een proefballonnetje) én dat de premiumformule Whole Foods in Engeland ook nog niet echt een deuk in een pakje boter slaat.
Maar laat me mijn stelling nader toelichten. De detailhandel in de Verenigde Staten werd medio 2017 ruw wakker geschud door deze overname. Want Amazon is groot in haar thuismarkt. De retailer is volgens een schatting van Emarketer goed voor ongeveer 48% van alle onlineverkopen in de VS. Dat is bijna de helft van alles! Geen wonder dat Walmart, de grootste ‘grocery retailer’ van Amerika, besloot tot actie over te gaan.
Walmart US (met ca. 4.800 vestigingen) zette in het jaar na de overname van Whole Foods allerlei stappen om het gat met Amazon te dichten. Zo kocht het eerst de nodige kennis, door het Indiase Flipkart voor maar liefst 16 miljard dollar over te nemen. Bovendien werd in rap tempo online food retailing in de thuismarkt uitgerold, met pick up points. Mede hierdoor is Walmart in dit jaar Apple voorbijgestreefd in de top van online retailers (Apple is voor ons geen retailer in de traditionele zin des woords, maar Amerikanen noemen alles wat direct aan de consument verkoopt ‘retailer’). Met een omzet van bijna 21 miljard dollar (ca. 4% van onlineverkopen, aldus Emarketer) eindigde Walmart nog steeds op grote afstand van Amazon, maar wel al op de derde plaats. Tegelijkertijd ging Walmart de samenwerking aan met Microsoft, om een cloudservice te ontwikkelen als antwoord op die van Amazon en zo te leren in de strijd tegen hun gezamenlijke concurrent. Daarnaast investeerde Walmart ook in robots om de winkelvloer schoon te maken én allerlei data te verzamelen over onder meer drukte in de gangpaden en lege schappen. En medewerkers kunnen sinds kort in de winkel onlinebestellingen van klanten opnemen. Tot slot ging Walmart met Ford samenwerken, om thuisbezorging met behulp van zelfrijdende auto’s te ontwikkelen. Zomaar wat initiatieven.
Naast Walmart investeerde ook Kroger flink in online food retailing. In mei maakte Kroger de samenwerking met Ocado wereldkundig. Ocado is de ‘pure player’ uit het Verenigd Koninkrijk, die haar dienstverlening in rap tempo in andere markten uitrolt. Target nam bezorgservice Shipt over. En Ahold Delhaize, dat met Peapod al jaren een oplossing voor online food retailing heeft, kondigde de lancering van Peapod Digital Labs aan. Topman Frans Muller voegde daar recentelijk aan toe dat het concern meer focus op e-commerce en technologie zal leggen.
En zo is het verband met ons Nederlandse supermarktkanaal gemaakt. Nu de traditionele reuzen in foodretailland hun miljarden op een snellere ontwikkeling van e-commerce en omnichannel richten, zal dat via Ahold Delhaize snel doordringen tot ‘ons eigen’ Albert Heijn. De vele stappen van Walmart, Kroger, Ocado en Ahold Delhaize US, in gang gezet door de overname van Whole Foods door Amazon, zullen ertoe leiden dat ook in onze sector de onlinegeest sneller uit de fles zal komen dan tot nu toe.