Nieuwe EFMI-studie: Van Kostprijs tot Supermarktprijs
Begin januari 2022 publiceerden wij de EFMI-studie ‘(Grond)stof tot nadenken’. In dat rapport spraken we de verwachting uit dat het supermarktprijspeil wel eens met 5 tot 6 procent zou kunnen stijgen in 2022.
Die prognose bleek door het uitbreken van de oorlog in Oekraïne en de daaropvolgende economische en geopolitieke instabiliteit al snel achterhaald. Doordat Oekraïne op de wereldmarkt een belangrijke producent is van granen, zonnebloemolie en andere agrarische producten hebben de prijzen hiervan na het uitbreken van de oorlog een opwaartse trend laten zien. Opgeteld bij de sterk gestegen energietarieven als gevolg van de aan Rusland opgelegde sancties, heeft dat ervoor gezorgd dat de kostprijzen van levensmiddelenproducenten flink zijn opgelopen. Hierdoor worden supermarkten geconfronteerd met fors hogere inkoopprijzen en is de consumentenprijsinflatie in het Nederlandse supermarktkanaal naar recordhoogte gestegen.
Centrale onderzoeksvragen
Redenen genoeg dus om wederom uitgebreid stil te staan bij de (kost)prijsontwikkelingen in de levensmiddelensector. De volgende vragen staan centraal:
- Hoe hebben de grondstofprijzen, energietarieven en andere kostprijscomponenten van leveranciers zich in de afgelopen periode ontwikkeld, hoe gaat de kostprijsopbouw veranderen en wat zijn de verwachtingen van leveranciers als het gaat om de kostprijsontwikkeling?
- Hoe ziet de producentenprijsontwikkeling in voeding en dranken er in de afgelopen periode uit, hoe kijken leveranciers naar hun producentenprijzen in de komende twaalf maanden en welke invloed heeft dat op het verloop van de jaargesprekken tussen handel en industrie?
- Hoe heeft het consumentenprijspeil zich in de afgelopen periode bij Albert Heijn, JUMBO en andere supermarktformules ontwikkeld, verwachten leveranciers dat het supermarkt-prijspeil gaat dalen en hoe groot is de kans op een prijzenoorlog in het supermarktkanaal?
EFMI Food Executive Monitor (maart 2023)
Met behulp van externe data van het IMF, het CBS, Eurostat en Superscanner brengen we de (kost)prijsontwikkelingen op verschillende niveaus in kaart. De inzichten die deze analyses opleveren worden verrijkt met de uitkomsten van de uitkomsten van de maart 2023-editie van de EFMI Shopper Monitor, waarin 121 executives van food leveranciers hun visies, prognoses en inschattingen hebben gegeven.
Rapport downloaden
EFMI-bedrijfsleden kunnen het rapport ‘Van Kostprijs tot Supermarktprijs’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport (zonder wachtwoord) downloaden in EFMI Online.
Download rapport (Pdf, 2 MB)
Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)
Nog geen EFMI-bedrijfslid?
Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties in de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.
Foto: 123rf
Meer EFMI Studies:
Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
EFMI-studie naar A-merken in een ‘perfect storm’
EFMI-studie naar shoppers en online boodschappen doen
EFMI-studie naar het verdienmodel van supermarktondernemers
EFMI-studie naar internationale retailallianties
Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
Nieuwe EFMI-studie: De Strijd om het Supermarktschap 1998-2023
EFMI Update: De Relatie tussen Shoppers en A-merken