7 op de schaal van Richter?
Column Koen Hazewinkel (FoodPersonality - oktober 2025)

U kent allen het begrip. Tektonische of aardplaten; een aardplaat is een stuk van het oppervlak van de aarde dat als één geheel beweegt. Er zijn op de aarde zeven grote aardplaten en een paar kleinere. Deze platen verschuiven zeer traag, hooguit enkele centimeters per jaar. Soms echter bouwt er zich tussen twee platen spanning op. En als die spanning breekt, ontstaat een aardbeving.
Het Nederlandse retaillandschap lijkt een beetje op het aardoppervlak, met ook een paar grote platen. Zeg maar: de grote spelers op de markt. En daarnaast een aantal kleinere. Meestal zijn die grote platen stabiel in hun strategie en bewegen ze geleidelijk. Geen strategische aardschokken. Maar één van die grote spelers heeft sinds kort een nieuwe ceo en de andere grote speler krijgt met ingang van 2026 een nieuwe ceo.
Van de nieuwe ceo van Albert Heijn mag verwacht worden dat ze strategisch koers zal houden. Albert Heijn heeft een ijzersterke positie op de Nederlandse markt. Kan waarschijnlijk nog aan kracht winnen door de verdere digitalisering van het businessmodel en precies daar heeft de nieuwe topvrouw haar sporen reeds eerder verdiend.
Maar die andere aardplaat, Jumbo, bevindt zich in een veel minder comfortabele concurrentiepositie. Er werd nogal van strategische koers gewisseld. Wel internationaal inkopen, niet internationaal inkopen. Wel edlp, toch geen edlp. We zien de consumentenwaardering voor de formule teruglopen. Verlies aan marktaandeel en onrust onder de franchisers, die hun omzet zien teruglopen.
“Als dat onderdeel van de nieuwe koers wordt, zal de spanning met de blauwe aardplaat geleidelijk oplopen”
Kortom, de nieuwe topman heeft een klus te klaren. De vraag is of die klus zich beperkt tot de versterking van het interne organisatiemodel en de verhoging van de efficiëntie, iets waar de nieuwe topman duidelijk verstand van heeft, en wat het rendement van Jumbo ten goede zou komen. Of dat Jumbo een serieuzere strategische koerswijziging moet ondergaan.
Want een van die noodzakelijke correcties is het herstel van het eens zo sterke prijsimago. Juist op dit punt verliest de formule aan waardering. Ook hier brengt de nieuwe topman de nodige ervaring mee. Een koerscorrectie in die richting is daarmee niet alleen wenselijk, maar ook denkbaar. En als dat onderdeel van de nieuwe koers wordt, zal de spanning met de blauwe aardplaat geleidelijk oplopen. Vooralsnog ontlopen de prijspeilen van Albert Heijn en Jumbo elkaar niet zoveel. Maar als Jumbo de prijsafstand ten opzichte van Albert Heijn vergroot, zal de spanning tussen deze twee aardplaten fors oplopen. Een aardbeving van 7 op de schaal van Richter?
De laatste grote aardbeving was in 2003, de herpositionering van Albert Heijn. Het hele landschap trilde op zijn grondvesten. Toen was de verslechtering van prijsimago ook de aanleiding voor oplopende spanning. Maar, zoals dat is met aardbevingen, je kan proberen ze te voorspellen, maar meestal komen toch als een verrassing.
Foto: Jumbo.com.
Meer EFMI Columns:
De bio-sector maakt de foodsector sympathieker
Picnic: bodemloze put of toekomstige retail-ster?
Eigenwijs, vervolg
Eigenwijs…
Het prijsframe van Omtzigt en Dijk klopt niet
Jumbo: quo vadis?
Vreemd, eigenlijk
Terug naar Jumbo zoals Jumbo bedoeld is
Op de hoogte blijven van de laatste insights?
Wilt u periodiek geïnformeerd worden over nieuwe onderzoeksartikelen, columns, EFMI-studies en EFMI-kennisevents? Laat dan hier uw gegevens achter:
