Nieuwe EFMI-studie: Retailmedia – investering in je merk of nieuwe salestaks?
EFMI 2025-02
Retailmedia staat volop in de belangstelling. Je kunt vrijwel geen retailvakblad openslaan of retailcongres bezoeken zonder dat er aandacht wordt besteed aan de opkomst, potentie en professionalisering ervan. Ook grote adviesorganisaties ‘whitepaper-en’ er driftig op los en wedijveren met elkaar in hun groeivoorspellingen. In dat opzicht doet het denken aan de beginjaren van online food retail.
Maar er is één belangrijk verschil: in tegenstelling tot de online verkoop van boodschappen, is retailmedia wél een winstgevende activiteit. Gezien de margedruk waar veel supermarktorganisaties mee kampen, is retailmedia dan ook een meer dan welkom nieuw verdienmodel. Maar er zijn uiteraard ook uitdagingen.
Centrale onderzoeksvragen in deze studie
Om meer inzicht te krijgen in de huidige stand van zaken en de toekomstige ontwikkeling van retailmedia in het Nederlandse supermarktkanaal, heeft EFMI Business School een uitgebreide studie uitgevoerd naar dit opkomende fenomeen. In de studie staan zes onderzoeksvragen centraal:
- Wat verstaan we onder retailmedia, hoe ziet het retailmedia-aanbod van Albert Heijn, Jumbo, PLUS Retail en SPAR er op dit moment uit en wat waren in 2024 de (geschatte) inkomsten uit retailmedia in het Nederlandse supermarktkanaal?
- Wat is het verwachtingspatroon van FMCG-leveranciers richting 2030 als het gaat om de omzetgroei en brutomarge van retailmedia bij supermarkten?
- Hoe ziet de retailmedia-inzet van FMCG-leveranciers er anno 2024 uit en hoe gaat die zich richting 2030 naar verwachting ontwikkelen?
- Welke plek neemt het retailmediabeleid in binnen de organisatie van FMCG-leveranciers en uit welk(e) budget(ten) betalen zij hun retailmedia-inzet?
- Hoe beoordelen FMCG-leveranciers het huidige retailmedia-aanbod en de dienstverlening van Albert Heijn Media Services, Jumbo Retail Media, PLUS Retail Media en SPAR Media?
- Voor welke doelstellingen vinden FMCG-leveranciers retailmedia geschikt, hoe enthousiast zijn zij over hun tot dusverre behaalde retailmediaresultaten en welke uitdagingen zien zij richting 2030?
Rapport downloaden
EFMI-bedrijfsleden kunnen het rapport ‘Retailmedia: investering in je merk of nieuwe salestaks’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport (zonder wachtwoord) downloaden in EFMI Online.
Download rapport (Pdf, 6 MB)
Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)
Bent u werkzaam voor een bedrijf dat EFMI Bedrijfslid is, maar heeft u nog geen login voor EFMI Online (of weet u deze niet meer)? Dan kunt u deze aanvragen met behulp van uw zakelijke e-mailadres.
Nog geen EFMI-bedrijfslid?
Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties in de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.
Foto: EFMI, bewerking van ChatGPT-afbeelding en Lipton-advertentie in retailmagazine
Recente EFMI Studies:
Nieuwe EFMI-studie: Gierend rijk over rug consument?
Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
EFMI-studie naar A-merken in een ‘perfect storm’
EFMI-studie naar shoppers en online boodschappen doen
EFMI-studie naar het verdienmodel van supermarktondernemers
EFMI-studie naar internationale retailallianties
Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
Nieuwe EFMI-studie: De Strijd om het Supermarktschap 1998-2023