Eén ding is zeker
Column Koen Hazewinkel (FoodPersonality - oktober 2022)
Goden en goeroes hebben de wijsheid in pacht. Alleen zij weten hoe het zit. Alleen zij voorzien met zekerheid wat er komen gaat. En verkondigen dat met stelligheid aan iedereen die het horen wil (en dat zijn er veel). We nemen maar eens een paar van die stelligheden. Gewoon een willekeurige greep uit het verleden:
* Het Huis van de Toekomst… de volledige automatisering van boodschappen doen. Een voorspelling van hoe ons huis eruit zou komen te zien. Vol moderne en avantgardistische snufjes, inclusief een koelkast die ‘zelf bestelt’. Nooit meer de deur uit (voor boodschappen).
* Van een ‘zelfbestellende koelkast’ zouden we naar online food retail gaan. Weliswaar niet helemaal automatisch, maar toch een enorme stap in ‘de goede richting’. Het vermeende droomscenario: voorspellingen van meer dan 50% online-omzet waren niet van de lucht. Thuisbezorgd krijgen, bij de supermarkt afhalen of via een hub. Alles was mogelijk.
* En van boodschappen doen, zouden we overgaan op eten bestellen. Waarom nog zelf koken als je het kan bestellen? Thuisbezorgd, Grubhub, Deliveroo etc. zouden ons dagelijks van onze maaltijd gaan voorzien.
* Boodschappen ‘on demand’ werd de volgende hype. Wat is er mooier dan thuis op de bank zitten en via een app vijf zakken chips en een krat bier bestellen en dat binnen 15 minuten thuis geleverd krijgen. Geweldig. De flitsbezorgers werd een gouden toekomst voorspeld. De onheilspellende ondertoon bij al deze voorspellingen: de klassieke supermarkt heeft zijn langste tijd gehad.
‘Goden en goeroes laten u graag geloven dat zij de wijsheid in pacht hebben’
Maar geen van die vermeende zekerheden en stelligheden werd werkelijkheid. Want vandaag de dag:
* heeft niemand thuis een zelfbestellende koelkast,
* beweegt het marktaandeel van online zich rond de 7% en neemt de groei af,
* wordt de wereld niet gedomineerd door flitsbezorging, integendeel: flitsbezorgers staan onder druk en Getir overweegt momenteel een overname van Gorillas, dus de eerste tekenen van consolidatie,
* bestellen we ons eten niet iedere dag, maar maken we het vooral nog steeds zelf klaar,
* gaan veel mensen met de auto naar de supermarkt, maar best veel mensen ook nog gewoon met de fiets (en dat is goed voor de wereld en goed voor de beentjes)
* en hebben we met z’n allen weliswaar de buitenlandse keukens ontdekt (Italiaans, oosters etc.), maar eten we nog steeds vrij vaak gewoon aardappelen, groente en vlees – en van dat laatste helaas nog steeds te veel.
Kortom, goden en goeroes laten u graag geloven dat zij de wijsheid in pacht hebben. En vreemd genoeg luisteren we daar maar wat graag naar. Maar de toekomst voorspellen is lastiger dan we denken. De afgelopen jaren laten dat maar al te duidelijk zien.
Ik wil niet zeggen dat er niets verandert. Maar: niets is zeker. Dus laten we vooral genuanceerd naar de dingen om ons heen kijken en hypes met enige nuchterheid benaderen. Ik voorspel u: de wereld wordt er leuker van. Dat is zeker.
Foto: Getir.
Meer EFMI Columns:
Terug naar Jumbo zoals Jumbo bedoeld is
Wie is er nog fris?
Een gewaarschuwd merk telt voor twee
Internationaal inkopen heeft ook een keerzijde
Wat kunnen we van Schoof-I verwachten?
Wordt het niet tijd…
Aldi: too Lidl too late?
CSRD, wat moet je ermee?
Op de hoogte blijven van de laatste insights?
Wilt u periodiek geïnformeerd worden over nieuwe onderzoeksartikelen, columns, EFMI-studies en EFMI-kennisevents? Laat dan hier uw gegevens achter: