Wat vindt u normaal?
Column Koen Hazewinkel (FoodPersonality - juni 2020)
Op het moment dat ik deze column schrijf, zitten we drie maanden in de coronacrisis. De maatregelen worden versoepeld, maar de crisis is er toch echt nog. Nederland zucht, steunt en kraakt: we willen terug naar ‘normaal’. Want ‘het nieuwe normaal’ is niet wat we willen, hooguit wat we in deze tijd accepteren. Maar wat is ‘normaal’ eigenlijk?
Normaal is datgene wat door de meeste mensen – wij allen – geaccepteerd wordt of dat wat de meeste mensen doen. Dat voelt fijn, dat voelt vertrouwd. Maar hoe normaal is normaal? En ‘terug naar normaal’, waar komen we dan bij terecht? Want wat vinden we vandaag de dag nou eigenlijk normaal?
Het teruglopen van de biodiversiteit? Het kappen van oerbossen? De dood van George Floyd? De mobilisatie van de volledige Nationale Garde? Plunderen en slopen? Liegen op Twitter? 40 miljoen werklozen in twee maanden?
De extra beveiligingswetgeving voor Hongkong? Het zwijgen opleggen aan ongeveer 500 wetenschappers in China? Die Russische militaire parade op 24 juni? Verkiezingen in Suriname? Een Europees steunfonds van 750 miljard? Hongarije, Polen en noem er nog maar een paar? Een prins uit België, die corona oploopt op een verboden feestje in Spanje? Brexit? Kapitalisme? Shareholder value? Booking.com?
Bonussen voor bestuurders ten tijde van ontslagen? Voor een wissewasje het vliegtuig pakken? Een BOA aftuigen op Hemelvaart? Vijfduizend mensen op de Dam en een burgemeester die toekijkt? Dierenleed tijdens transport en slacht? De werk- en leefomstandigheden van immigranten? Een niet renderend online-businessmodel? De leegloop in de binnenstad? Eenzijdig betalingstermijnen verlengen? Altijd maar aan rendement denken? Mondkapjes tijdens het boodschappen doen? Caissières achter een scherm? Plastic om de agf? Plastic om alles?
‘Normaal’ of ‘het nieuwe normaal’… Normaal, ik zei het al, is wat de meesten van ons accepteren. Wat accepteert u? En wat vindt ú dus eigenlijk normaal?
Meer EFMI Columns:
Een gewaarschuwd merk telt voor twee
Internationaal inkopen heeft ook een keerzijde
Wat kunnen we van Schoof-I verwachten?
Wordt het niet tijd…
Aldi: too Lidl too late?
CSRD, wat moet je ermee?
De supermarktsector polariseert
Plus, AH, Nettorama en de consolidatietrend
Op de hoogte blijven van de laatste insights?
Wilt u periodiek geïnformeerd worden over nieuwe onderzoeksartikelen, columns, EFMI-studies en EFMI-kennisevents? Laat dan hier uw gegevens achter: