Nieuwe EFMI-studie: De meerwaarde van social media vanuit marketingperspectief
EFMI 2021-04
Social media als Facebook, Instagram en Twitter zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Maar wat is de meerwaarde ervan voor supermarktondernemers? In het nieuwe EFMI-managementrapport “De Meerwaarde van Social Media vanuit Marketingperspectief” (2021-04) staan drie vragen centraal:
- Wat is de huidige stand van zaken als het gaat om de socialmedia-inzet van zelfstandig supermarktondernemers?
- Is er bij shoppers een verband tussen het wel of niet volgen van een supermarktondernemer op social media en hun waardering, binding en share of wallet voor/met/bij de betreffende supermarkt?
- Welke segmenten met supermarktondernemers kunnen we onderscheiden als het gaat om hun socialmedia-inzet, wat zijn de kenmerken van deze segmenten en welk segment presteert qua aantal volgers, likes en share of wallet het beste?
Om deze vragen te beantwoorden is (a) een enquête gehouden onder in totaal 137 supermarktondernemers van verschillende formules, zijn (b) per ondernemer de twintig meest recente Facebook-berichten vóór 16 augustus 2021 op content en impact geanalyseerd en (c) hebben ruim 800 shoppers in het marktgebied van de 137 ondernemers een enquête ingevuld over hun houding, relatie en koopgedrag als het gaat om de betreffende supermarkten. Het combineren van de uitkomsten van deze verschillende onderzoeken levert enkele zeer interessante inzichten op.
Het onderzoek is uitgevoerd door EFMI Business School, in opdracht van Stichting Lokaal Retail Ondernemerschap (LRO).
Rapport downloaden
EFMI-bedrijfsleden kunnen het rapport ‘De meerwaarde van social media vanuit marketingperspectief’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport (zonder wachtwoord) downloaden in EFMI Online.
Download rapport (Pdf, 30 MB)
Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)
Nog geen EFMI-bedrijfslid?
Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties in de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.
Foto: Shutterstock, bewerkt door EFMI
Meer EFMI Studies:
Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
EFMI-studie naar A-merken in een ‘perfect storm’
EFMI-studie naar shoppers en online boodschappen doen
EFMI-studie naar het verdienmodel van supermarktondernemers
EFMI-studie naar internationale retailallianties
Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
Nieuwe EFMI-studie: De Strijd om het Supermarktschap 1998-2023
EFMI Update: De Relatie tussen Shoppers en A-merken