Kruisbestuiving
Column Koen Hazewinkel (FoodPersonality - februari 2019)
Sinds vele jaren onderhoud ik warme contacten met de leden van MLF. MLF is een Duits kennisnetwerk van supermarktondernemers. Lid worden van dit netwerk kan alleen als je als ondernemer door middel van creativiteit en innovatie bijdraagt aan de ontwikkeling van ‘het vak’. U raadt het al: alle bekende Duitse ondernemers zijn lid van dit netwerk. Zurheide, Hieber, Dornseifer, Richrath, Ramati, allen zijn sinds vele jaren aangesloten en hun lidmaatschap gaat vaak over van vader op zoon of dochter.
Op een van de MLF-congressen werd het idee geboren een uitwisseling met Nederlandse ondernemers op te zetten. Op zich een gewaagd plan. De verschillen tussen Nederland en Duitsland zijn groot. Het aandeel van de discount is in Duitsland ruim tweemaal zo hoog als in Nederland. Er zijn in Duitsland eigenlijk nog maar twee grote fullservice-aanbieders, Edeka en Rewe. Beide zijn ondernemerscoöperaties en binnen die coöperaties genieten de sterke ondernemers veel autonomie. Maar ook kengetallen zijn anders. Zo anders dat wij ons niet voor kunnen stellen dat een Duitse ondernemer bij die kengetallen geld kan verdienen. Andersom geldt dat overigens net zo goed. Kortom, wat is met zulke grote verschillen dan de zin van uitwisseling?
‘Zo anders dat wij ons niet voor kunnen stellen dat een Duitse ondernemer bij die kengetallen geld kan verdienen’
Desalniettemin waren ze bij MLF enthousiast. En afgelopen najaar was het zo ver. Met zo’n twintig Nederlandse ondernemers van EFMI Kennisgroep Groeneveld togen we voor twee dagen naar Keulen. Aldaar werden we ontvangen door een aantal prominente MLF-leden, onder aanvoering van MLF-directeur Michael Gerling. En ondanks alle verschillen gebeurt er dan na een eerste voorstelronde iets interessants: het ondernemerschap bindt. Een levendige uitwisseling, ondanks taalbarrières, komt tot stand. Openheid en toegankelijkheid leiden tot interessante gesprekken. Van gedachte gewisseld over onderwerpen die dan toch blijken te verbinden. Hoe gaan jullie om met maaltijden? Wat is jullie prijsbeleid ‘richting de discount’? Waar zoek jij je onderscheidend vermogen? Welke rol speelt personeel in jullie winkels? Vertel me eens iets over die vier fabrieken die jij naast je winkels bezit. Wat doe je daar? Levendig, open en geëngageerd.
Aan het einde van de eerste dag waren we te gast bij Lutz en Peter Richrath, die beiden ondernemer zijn in de buurt van Keulen. Na een rondleiding hebben we gegeten in het restaurant in de winkel. Speciaal geopend voor de gelegenheid. Topkoks en sommelier: alle registers open. De volgende dag uiteraard winkels gekeken. Gummersbach – Dornseifer, twee geweldig mooie winkels. Veel bediening, ook in het kleinere convenience-concept (altijd nog ruim 800 vierkante meter). Daarna door naar Düsseldorf. Ontvangen door Heinz Zurheide. Rondgeleid, in zijn nieuwste winkel aan de Berliner Allee. Wat een geweldig ondernemerschap en wat een lef om zo’n winkel te beginnen. Iedereen, ook zijn Duitse collega’s, onder de indruk van het ongekende ondernemerschap waar deze man voor staat. En ten slotte een bezoek aan de familie Paschmann. Ondernemersfamilie met winkels ten noorden van Düsseldorf. Ook hier weer onder de indruk van de zoektocht naar onderscheidend vermogen en de creativiteit van het ondernemerschap.
‘Wat een geweldig ondernemerschap en wat een lef om zo’n winkel te beginnen.’
Die gehele dag werden we vergezeld door de ondernemers die ons de vorige dag in Keulen hadden ontvangen en bestuursleden van MLF. Het gastheerschap dat zo aanwezig is in hun winkels, mochten we aan den lijve ondervinden. Eind maart komt een flink aantal MLF-leden voor een tweedaags programma naar Nederland. Kruisbestuiving blijkt ondanks grote verschillen toch te werken. Een open mind en willen leren zijn randvoorwaarden. Maar die worden bij voldoende ondernemersgeest snel ingevuld. We kijken er nu al naar uit.