Verdient Eataly geld?

Column Melanie Murk-Severein (FoodPersonality - maart 2018)

Onlangs vond het congres ‘foodretail meets foodservice’ plaats. Het ging over blurring. Een verdienmodel voor blurring vinden blijft vooralsnog een uitdaging. Natuurlijk werd het Italiaanse Eataly vrijwel direct benoemd. Blurring in optima forma! Wie heeft er niet vol verwondering in de winkel in Milaan of in New York gestaan? Maar wat weten we van de rentabiliteit van Eataly? Hebben we enig inzicht in het verdienmodel ervan?

Oprichter Oscar Farinetti zei enkele jaren terug dat hij ooit in Nederland wilde starten. Dan gaat Eataly hier met de huidige marktpartijen concurreren. Er valt veel te lezen over Eataly, maar verdacht weinig over het verdienmodel. Er wordt sowieso weinig verteld over het financiële aspect van de formule.

Naar verluidt gaat de onderneming dit jaar nog naar de beurs. Dan zal er ongetwijfeld meer bekend worden. De Financial Times vermeldt een jaaromzet van € 470 miljoen in 2017 en een ebitda (‘earnings before interest, tax, depreciation and amortization’) van € 22 miljoen. Daar moeten de afschrijvingen en de eventuele rentelasten dus nog van af. In een bericht op MilanoFinanza.it in september 2017 wordt over het jaar 2016 een verlies van € 11 miljoen gerapporteerd.

Eataly is een franchise-organisatie. De opzet verschilt per regio. Zo zijn Joe Bastianich en Mario Batali mede-eigenaren van in elk geval de winkel in Chicago. Batali heeft overigens onlangs afstand genomen als gevolg van een ‘me too’-schandaal. In de Duitstalige DACH-landen (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland heeft Eataly samen met Signa Retail, onderdeel van het Oostenrijkse Signa, ooit gestart door investeerder René Benko, de joint venture Eataly Distribution Deutschland GMBH opgericht. Dat heeft tot nu toe geresulteerd in één winkel, in München. Uitbreiding is het speerpunt van deze joint venture.

Uiteindelijk vind ik toch cijfers van Eataly Distribuzione S.R.L. De omzetcijfers komen niet overeen met de cijfers van de Financial Times. Hoogstwaarschijnlijk doordat de Eataly Distribuzione in Italië de groothandelsomzet vermeldt en niet de consumentenomzet. Het verlies over 2016 komt wel overeen. Dan zie ik dat in de jaren 2007 t/m 2015 wel degelijk winst is geschreven in de boeken van Eataly. Het was tot voor kort wel een winstgevend concept! Alleen 2016 viel tegen. Volgens Tamburi Investment Partners, dat een 20%-belang heeft in Eatinvest (de holding boven Eataly Distribuzione) komt dit voornamelijk door eenmalige kosten en het uitstel van winkelopeningen. De winstcijfers van 2017 zijn nog niet bekend. Maar Eataly heeft in november het voedseleducatiepark Fico Eataly geopend (bij Bologna), dat zal de kans op winst in dat jaar niet vergroten.

Uitgaand van dat omzetbedrag van € 470 miljoen in 2017 hadden de 38 winkels ieder afzonderlijk zo’n € 12,3 miljoen jaaromzet. Omdat de regionale verschillen erg groot zijn (Eataly is gevestigd in o.a. Brazilië, de VS, Japan, Zuid-Korea, Turkije, Dubai en uiteraard in Italië) gaat het te ver om iets over de exploitatie te roepen. Maar wat vooral duidelijk wordt, is dat Eataly per winkel goed naar de lokale behoefte kijkt. Zo varieert de invulling van de componenten winkel, horeca en educatie sterk. Ook is de inkoop overal verschillend. Ongeveer de helft bestaat uit een ‘Eataly-assortiment’, de andere helft wordt lokaal ingekocht.

Tot slot heeft Eataly, door de kracht van het merk, enkele slimme ‘samenwerkingsverbanden’, die ongetwijfeld geld in het laatje brengen. Zo heeft Eataly in München een winkel van het Italiaanse wielrenfietsenmerk Bianchi (dat lijkt goed te passen) en een Nutella-bar (qua positionering een ongelukkige toevoeging). Een plek op het schap van Eataly genereert ongetwijfeld ook een bijdrage. Mijn conclusie: met het merk Eataly kan zeker geld worden verdiend.

Meer EFMI-columns…

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.