De bio-sector maakt de foodsector sympathieker
Column Laurens Sloot (FoodPersonality - september 2025)
Op zondag 31 augustus bezocht ik ‘Ekotown 2025’, op het prachtige landgoed Mariënwaerdt in Beesd. Nu ben ik van nature geen typische biokoper, maar zo nu en dan koop ik wel een biologisch product. Niet zozeer omdat het biologisch geproduceerd is, maar gewoon omdat dat product lekkerder smaakt, in mijn geval Yogi-thee en biologische volle melk.
In de biologische sector wordt vaak onderscheid gemaakt tussen donkergroene en lichtgroene bio-kopers. De donkergroene doen hun boodschappen doorgaans bij de Natuurwinkel, Ekoplaza of Odin en de lichtgroene kopen geregeld biologische artikelen, maar dan vooral in de reguliere supers. Laten we het erop houden dat ik een vleugje groen in mij heb.
Biologisch zit in de lift. Niet alleen laten ketens als Ekoplaza en Odin een gezonde groei zien, ook de aandacht voor ‘bio’ van de reguliere supermarkten wordt steeds groter. Toch is het marktaandeel van bio pas ongeveer 4%. En dat zou moeten groeien naar 15% in 2030, als ik kijk naar de overheidsdoelstellingen.
“Om eerlijk te zijn, is een aandeel van 6 tot 7% in 2030 al een hele toer”
Om eerlijk te zijn, dit lijkt mij een vrij onrealistische doelstelling. Niet alleen is bio 30 tot wel 60% duurder dan gangbaar, ook kost het een teler ongeveer twee jaar tijd om over te schakelen van gangbare naar bio-landbouw voordat de grond geschikt is en alle certificaten zijn verkregen. Verder kan bio-teelt alleen groeien als ook bio-vlees groeit, want de gronden moeten deels vruchtbaar gehouden worden met bio-mest.
Om te groeien naar 15% is dan ook veel afstemming, coördinatie en vakmanschap nodig. Om eerlijk te zijn is een aandeel van 6 tot 7% in 2030 al een hele tour en wellicht dat met gerichte subsidieregelingen 10% in 2035 haalbaar is. Dat betekent overigens dat er sowieso nog veel groei in dit segment valt te verwachten.
Gastvrijheid & verbinding
Nu even over Ekotown. Udea, Ekoplaza en zo’n 120 leveranciers gaven daar ‘acte de presence’ en ik schat dat er zo’n 4.000 bezoekers zijn geweest. Ik ben daar erg enthousiast van teruggekomen. Dat is niet omdat ik ideologisch gezien van mening ben dat biologische landbouw beter is dan de hightechlandbouw. Wat ik daar vooral aantrof: gastvrijheid, verbinding met voedselproductie en een passie voor ambachtelijk geproduceerd voedsel. Ik denk dat de bio-sector er veel beter in slaagt dan de gangbare sector om de consument de echte waarde van voedsel in te laten zien.
En de sector omvat ook veel leveranciers met een omzet van zo’n de € 1 tot 5 miljoen, met een sterk familiair karakter. Daarmee geeft de biosector ‘en passant’ dus veel ruimte voor jonge en kleine ondernemingen en daarmee is het een perfecte kweekvijver voor nieuw ondernemerschap. En dat kan de foodsector met alle reuzen zowel op retail- als fabrikantengebied goed gebruiken.
Bio naar 10%? Het zou een prima vernieuwingsslag zijn voor onze mooie foodsector!
Foto: 123RF
Meer EFMI Columns:
Picnic: bodemloze put of toekomstige retail-ster?
Eigenwijs, vervolg
Eigenwijs…
Het prijsframe van Omtzigt en Dijk klopt niet
Jumbo: quo vadis?
Vreemd, eigenlijk
Terug naar Jumbo zoals Jumbo bedoeld is
Wie is er nog fris?
Op de hoogte blijven?
Wilt u periodiek geïnformeerd worden over nieuwe onderzoeksartikelen, columns, EFMI-studies en EFMI-kennisevents? Laat dan hier uw gegevens achter: