Jumbo: quo vadis?
Column Laurens Sloot (FoodPersonality - februari 2025)
In deze column ga ik wat dieper in op Jumbo waar Ton van Veen onlangs aangaf ruimte te maken voor een nieuwe zwaaibaas. Dat het ceo-schap van tijdelijke duur zou zijn was bij zijn aantreden al duidelijk, toch kwam zijn aankondiging voor velen als een verrassing. Wat staat een nieuwe zwaaibaas te wachten?
Duidelijk is dat de uitdager van AH marktaandeel verliest en dat is een veeg teken. Onder Ton van Veen heeft Jumbo stevig gesneden in de sponsoring en de omvang van het hoofdkantoor. Ook is men een samenwerking aangegaan met Everest voor de internationale inkoop.
Van Veen mikt op €150 miljoen aan besparingen en wellicht is dat ook de reden dat Jumbo het boekjaar 2024 toch nog een kleine winst heeft geboekt. Aan de andere kant heeft het beleid om te stoppen met vleespromoties en de vele A-merkboycots flink wat omzet gekost. Consumenten houden immers niet van boycots maar juist van ‘one stop shopping’.
“De slogan ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ mag dan goed klinken, maar wat dat precies inhoudt mag Joost weten”
De belangrijkste uitdaging die Van Veen overlaat aan zijn opvolger is om de formule weer goed op de rails te krijgen. De slogan ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ mag dan goed klinken, maar wat dat precies inhoudt mag Joost weten. Terug naar zuiver ‘Every Day Low Price’ (EDLP) is mijns inziens niet reëel omdat Jumbo niet de kostenstructuur van een discounter heeft en daarnaast is foodretail de laatste decennia een promo-gedreven markt geworden.
Bijna de helft van de klanten neemt de weekaanbiedingen door bij de keuze waar ze zoal hun boodschappen gaan doen. Op promo’s zal Jumbo nadrukkelijk moeten verbeteren, maar hier is wel een goede relatie voor nodig met de grote A-merkleveranciers en juist bij hen heeft Jumbo veel goodwill verloren.
Qua assortiment staat Jumbo er mijns inziens wel goed voor, er is veel variatie en het Jumbo assortiment heeft ook een ‘eigen smoel’. In december ben ik nog bij de vernieuwde Foodmarkt in Breda geweest en ik was onder de indruk van het ‘Make it, take it, eat it’ assortiment.
Qua positionering zit er ruimte in het midden van de markt: de formule voor mensen die van lekker en gevarieerd eten houden. Dan kan Jumbo ook kiezen voor EDLP in een nieuw jasje: maar dan als ‘Every Day Likeable Promotions’ met extra aanbiedingen die je pas ziet op de winkelvloer. Morrisons heeft daar lange tijd in Engeland successen mee geboekt.
“EDLP in een nieuw jasje: ‘Every Day Likeable Promotions'”
En dan… ‘free Frits?’ Kan hij ooit nog terugkomen als ceo van Jumbo? Hij heeft in de branche beslist geen slechte naam en gaat zijn onschuld in de rechtszaal bepleiten. Het is aan het OM om het tegendeel te bewijzen en dat is op voorhand geen gelopen race. Contant geld is immers niet verboden en dat het OM een zaak niet zomaar rond kan krijgen bleek bijvoorbeeld uit de zaak Richard de Mos.
Wie weet is er dus ruimte voor een ‘tussenpaus’ als ceo en zien we Frits – bij een gunstige procesafloop – in de toekomst nog eens terug aan de Rijksweg 15 in Veghel.
Foto: Shutterstock
Meer EFMI Columns:
Vreemd, eigenlijk
Terug naar Jumbo zoals Jumbo bedoeld is
Wie is er nog fris?
Een gewaarschuwd merk telt voor twee
Internationaal inkopen heeft ook een keerzijde
Wat kunnen we van Schoof-I verwachten?
Wordt het niet tijd…
Aldi: too Lidl too late?
Op de hoogte blijven?
Wilt u periodiek geïnformeerd worden over nieuwe onderzoeksartikelen, columns, EFMI-studies en EFMI-kennisevents? Laat dan hier uw gegevens achter: