Doorpakken of doorfeesten
Column Laurens Sloot (FoodPersonality - oktober 2017)
Economisch gezien is het hoogzomer, de huizenmarkt zit tegen overspannenheid aan en zonder een heel contingent aan Polen krijgen we het werk in de BV Nederland domweg niet gedaan. De winstcijfers van vele bedrijven, ook in food, laten record naar record zien. Tijd dus om de champagneflessen te ontkurken! Of toch niet?
Een op de Veluwe veel gebruikt gezegde is dat je ‘het dak moet repareren wanneer de zon schijnt’. Oftewel, als het goed gaat, moet je doorpakken, en juist de pijnlijke maatregelen durven te nemen terwijl dat ogenschijnlijk dan niet hoeft. Laten we eens kijken naar de supermarktsector als geheel, wordt daar doorgepakt?
De groei van ruim 3% is prima te noemen en het gros van de retailers en leveranciers is kerngezond. De ‘foodtaart’ wordt met begerige ogen bekeken door nieuwkomers, maar als iets substantieel wordt, zoals online, dan heeft de food retail hier vaak ook een prima concept voor. En een concept als HelloFresh mag dan wat substantie gekregen hebben, maar ik blijf mijn vraagtekens houden. Moeder Rocket Internet hoopt nog snel zo’n € 2 miljard op te halen voor dit concept, maar
volgens mij is het nog geen stuiver waard: niet onderscheidend genoeg, eenvoudig kopieerbaar en het businessmodel blijft nog niet drijven zonder kurkjes. Kortom, een soort Groupon II in de dop. In Picnic heb ik wat dat betreft veel meer fiducie, maar voorlopig is de hightech start-up nog wel afhankelijk van de ‘content’ Superunie en Boni en de investeringsgelden van partijen als De Hoge Dennen en Hoyberg. Maar dit concept gaat het halen, zo verwacht ik.
En dan de diverse retailers zelf. Het gros van de Superunie-leden zit kort op de bal, en zo hoort het ook. Kijk naar de GfK-rapporten en menig Superunie-lid staat in de top-5. Geen mooie vergezichten, maar de klant krijgt wel boter bij de vis. Wel denk ik dat er meer samenwerking nodig is op het gebied van ict, logistiek en online, maar ik begrijp dat zelfstandigheid een groot goed is. Toch zullen hier stappen genomen moeten worden, om de klant van vandaag te behouden voor morgen. Lidl blijft goed draaien en Aldi gaat eindelijk vernieuwen, dat wordt een stevige ‘broederstrijd’ tussen die twee. Jumbo heeft het lef om haar huismerkportfolio te rationaliseren. Zij stappen in veel groepen over van een ‘3-tier’- naar een ‘2-tier’-beleid, waarbij het reguliere huismerk het segment prijsgevoelige kopers moet afdekken. Daarmee doet Jumbo tevens recht aan de ‘EDLP-roots’. Jumbo repareert het dak, terwijl de zon schijnt, zo lijkt het.
En dan Albert Heijn. Zij pakken stevig door als het gaat om online, winkelvernieuwing en assortimentsverbetering, maar moeten waken voor de balans. Er wordt volop geëxperimenteerd, dus voldoende ‘vogels in de lucht’. Maar Nederland is geen Californië en Amsterdam geen Silicon Valley. De realiteit is dat de meeste huishoudens er de komende kabinetsperiode nauwelijks koopkracht bij krijgen, terwijl dankzij Rutte-III de boodschappen wel fors duurder worden. Ook de fusie met Delhaize ligt nog zwaar op de maag. Waarom zou je eigenlijk doorgaan met het verouderde Delhaize als je met AH een bewezen topformule in Vlaanderen hebt? Delhaize in Wallonië kunnen ze beter verzelfstandigen of verkopen aan een Franse gigant, zodat AH een stevige marktleider kan zijn in ‘de lage landen’. Kortom: focus.
Wellicht dat Wouter Kolk deze opdracht heeft meegekregen nu hij ook verantwoordelijk wordt voor België: repareer het dak, voordat het gaat regenen!