Vier vraagstukken voor na de coronacrisis
Column Koen Hazewinkel (FoodPersonality - september 2020)
Ook wanneer de aanleiding dramatisch is en velen hier hard door getroffen zijn en nog getroffen zullen worden, groeit de supermarktsector als nooit tevoren. 8%, 9% of zelfs 10% in 2020, wie zal het zeggen? Maar wat als straks de coronacrisis voorbij blijkt en wat als we dan weer terugvallen naar meer herkenbare groei- en ontwikkelingscijfers in onze sector? Wat zijn dan de vraagstukken? Naar mijn bescheiden mening zijn dat er vier.
Digitalisering
Dit was een vraagstuk vóór corona en zal er ook na corona een blijven. Eén ding valt echter op: de definitie van ‘digitalisering’ verandert. Ging vóór de pandemie digitalisering vooral over ‘online retail’, nu krijgt digitalisering door corona een veel breder perspectief.
Naast het ‘online winkeltje spelen’ zijn er nieuwe dimensies bijgekomen: de digitalisering van werken, van communiceren (ook met klanten), van bedrijfs- en ketenprocessen. En dat bredere perspectief biedt kansen. Want was vóór de pandemie thuiswerken een beetje eng en stapten we toen maar wat graag in het vliegtuig, gaandeweg ontdekken we dat thuiswerken zo zijn voordelen heeft en dat dat vliegen maar beperkt leuk en noodzakelijk is. En dat zal straks onderdeel blijken te zijn van ‘het nieuwe normaal’.
Verduurzaming
Dit vraagstuk ligt al langer op ons bordje en zal door corona aan gewicht winnen. Want we zijn toch wel erg hard geconfronteerd met de uitwassen van de manier waarop wij dit eco-systeem belasten en de consequenties die dit heeft. We zijn met onze neus hard op de feiten gedrukt en ons eco-bewustzijn heeft hierdoor een duw voorwaarts gekregen. De consument vraagt en zal steeds nadrukkelijker vragen om ‘verantwoorde oplossingen’. Eén aspect kan dit enigszins temperen: het kan goed zijn dat in de economische crises die op corona volgen, het hemd nader dan de rok blijkt te zijn en de consument, maar ook de retail en de producenten, om financiële redenen voor voordeligere varianten kiezen. Eco-bewust handelen brengt nou eenmaal kosten met zich mee.
Convenience 3.0
De consument gaat steeds nadrukkelijker op zoek naar gemaksproposities van betere kwaliteit. Eten zoals je het thuis zou maken, maar dan kant-en-klaar. Maaltijden van horecakwaliteit, maar dan in de supermarkt. De consument gaat steeds meer op zoek naar ‘smakelijke, oorspronkelijke’ kant-en-klare oplossingen. Bereid je die in de winkel, in een ‘dark kitchen’ (blijft een raar woord, past ook helemaal niet bij eten), bereid je die zelf of ga je partnerships aan? Allerlei vormen zijn vooralsnog denkbaar en ieder zal daar zijn eigen weg in vinden. De beweging is echter onomkeerbaar en corona versnelt dat.
Het concurrentieveld
Door corona zou je even vergeten welke enorme veranderingen er zich in de afgelopen jaren binnen de Nederlandse supermarktsector hebben voltrokken. Van een sector waarin een evidente marktleider in grootte en kwaliteit de markt domineerde en dicteerde, naar een structuur waarbinnen er op het middenveld een omvangrijke tweede speler is ontstaan die meedingt om het primaat kwaliteitsmarktleider, met daarnaast een nadrukkelijkere impact van discounters.
En ten slotte een aantal mooie, maar relatief kleine bedrijven, vaak familiebedrijven. Gezien de groei-ambities van die partij op het middenveld en de grote hoeveelheid relatief kleine spelers is de structuur van onze sector nog niet uitgekristalliseerd. Ook op dit punt zal de markt zich ‘post corona’ verder ontwikkelen.
Het worden interessante jaren.
Meer EFMI Columns:
Wie is er nog fris?
Een gewaarschuwd merk telt voor twee
Internationaal inkopen heeft ook een keerzijde
Wat kunnen we van Schoof-I verwachten?
Wordt het niet tijd…
Aldi: too Lidl too late?
CSRD, wat moet je ermee?
De supermarktsector polariseert
Op de hoogte blijven van de laatste insights?
Wilt u periodiek geïnformeerd worden over nieuwe onderzoeksartikelen, columns, EFMI-studies en EFMI-kennisevents? Laat dan hier uw gegevens achter: