Nieuwe EFMI-studie: De Strijd om het Supermarktschap (A-merk vs Huismerk)

EFMI 2018-05 (december 2018)

De schapruimte van een product is een essentiële omzetdriver. Zowel in de wetenschap als in de praktijk is al vaak aangetoond dat er een positief verband is tussen de hoeveelheid schapruimte van een product en de verkopen ervan. Tegelijkertijd geldt echter dat het supermarktschap niet van elastiek is: een toename van het schapaandeel van een product gaat dus in veel gevallen ten koste van de schapruimte voor andere producten.

Naast de hoeveelheid schapruimte, is ook de verticale schappositie een belangrijke omzetaanjager. Het effect van die schaphoogte is eveneens al vaak onderzocht. Veel studies laten zien dat een positie rond ooghoogte de meeste aandacht van de shopper trekt, en daarmee ook het beste verkoopt. Maar net als bij de schapruimte geldt dat als een retailer besluit om een bepaald product op ooghoogte in het schap te plaatsen, er op die positie minder of geen ruimte is voor andere producten. Dat zorgt voor een interessant spanningsveld tussen huismerken en A-merken. De bekende strijd om de shopper begint zo bij de strijd om het supermarktschap.

De strijd om het supermarktschap anno 2018

In dit rapport presenteert EFMI Business School een analyse van de strijd om het supermarktschap tussen A-merk en huismerk. We brengen in kaart wat anno 2018 de stand van zaken is als het gaat om de (kwantitatieve) schapruimte en de (kwalitatieve) schaphoogte van A-merken en huismerken. Waar mogelijk vergelijken we de uitkomsten met vergelijkbare EFMI-studies in 1998 en 2008.

Store-checks bij 12 supermarktformules

In 1998 en 2008 heeft EFMI Business School de schappositie van het huismerk uitgebreid bestudeerd. Om in kaart te brengen hoe die schappositie zich in de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we in de zomer van 2018 wederom een schapstudie uitgevoerd. Om de uitkomsten te kunnen vergelijken met de studies uit 1998 en 2008, was de onderzoeksopzet zoveel mogelijk conform deze eerdere studies. In totaal zijn bij twaalf verschillende supermarktformules in de periode juli-augustus 2018 store-checks uitgevoerd.

Rapport downloaden

EFMI-bedrijfsleden kunnen het rapport ‘De Strijd om het Supermarktschap: A-merk vs Huismerk’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport zonder wachtwoord downloaden in EFMI Online.

Download rapport Inloggen EFMI Online  (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)

Nog geen EFMI-bedrijfslid?

Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties uit de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.

Lees meer in de informatiebrochure

 

 

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.