Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
Actuele prijs- en promotieontwikkelingen in het Nederlandse supermarktkanaal
In 2018 en 2019 publiceerden EFMI Business School en Superscanner de respectievelijk 1e en 2e editie van de Prijs- en PromoScanner: een actueel overzicht met relevante ontwikkelingen en inzichten op het gebied van prijzen en promoties. In deze 3e editie borduren we voort op de in de voorgaande edities gepresenteerde inzichten en breiden wij die uit met enkele interessante, nieuwe analyses.
Centrale thema’s
In deze editie van de Prijs- en PromoScanner analyseren we de periode die loopt van week 36-2019 t/m week 18-2020. De focus ligt daarbij vooral op de drie (qua marktaandeel) grootste serviceformules van Nederland: Albert Heijn, Jumbo en PLUS. In het laatste hoofdstuk breiden we de formuleset uit.
De volgende thema’s staan centraal:
1. Ontwikkeling reguliere prijzen
Analyse van de reguliere prijsontwikkeling van de formules door middel van een index ten opzichte van het eigen prijsniveau in week 36-2019. Deze analyse geeft inzicht in het prijsverloop van de betreffende formules, maar zegt niets over de onderlinge prijsverschillen tussen de formules. We geven ook een update van de actuele ontwikkeling van PLUS’ Laagblijvers en AH’s Prijsfavorieten
2. Ontwikkeling prijspromoties
Analyse van de intensiteit (% van het assortiment in promotie) en diepte (kortingspercentage) van de prijspromoties van de formules
3. Prijs- en promotieontwikkelingen in hamstercategorieën
Analyse van de prijs- en promotieontwikkelingen in vier productcategorieën, die na het uitbreken van de coronacrisis in maart 2020 veel ‘gehamsterd’ werden door shoppers (toiletpapier, pasta, groenteconserven en afbakbroodjes)
4. Prijsvergelijking tussen supermarktformules
Analyse van de prijsindex van een boodschappenkar met 244 A-merkartikelen bij verschillende supermarktformules (met én zonder prijspromoties). Dit geeft relevante inzichten in de strategieën van de formules.
Rapport downloaden
EFMI-bedrijfsleden hebben het rapport ‘Prijs- en PromoScanner – Actuele prijs- en promotieontwikkelingen in het Nederlandse supermarktkanaal’ per e-mail ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport downloaden in EFMI Online.
Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)
Nog geen EFMI-bedrijfslid?
Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties in de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.
Meer EFMI Studies:
EFMI-studie naar shoppers en online boodschappen doen
EFMI-studie naar het verdienmodel van supermarktondernemers
EFMI-studie naar internationale retailallianties
Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
Nieuwe EFMI-studie: De Strijd om het Supermarktschap 1998-2023
EFMI Update: De Relatie tussen Shoppers en A-merken
Nieuwe EFMI-studie: Streekassortiment als aanjager van omzet, winkeltevredenheid en klantenbinding
Nieuwe EFMI-studie: Van Kostprijs tot Supermarktprijs