Nieuwe EFMI-studie: de Impact van PICNIC in Food Retail

EFMI 2020-01

Picnic als aanjager van online boodschappen doen

Online boodschappen doen is weliswaar nog steeds een kleine markt, maar heeft in de afgelopen jaren wel een flinke groeispurt doorgemaakt. Een belangrijke aanjager van die groei is de komst van PICNIC naar het Nederlandse supermarktkanaal in september 2015.

Hoewel door sommige experts indertijd schamper werd gedaan over de marktkansen en er nog steeds de nodige scepsis is over het verdienmodel, is PICNIC ruim vier jaar na dato een snelgroeiende onderneming en een luis in de pels voor de traditionele supermarkten en hun online bezorgdiensten.

Drie centrale managementvragen

In dit nieuwe EFMI-managementrapport gaan we uitgebreid in op de Nederlandse operatie van PICNIC en presenteren we enkele interessante insights. Drie managementvragen staan daarbij centraal:

1. Wat zijn de belangrijkste pijlers van de PICNIC-klantenpropositie en hoe onderscheidt PICNIC zich van andere aanbieders van online boodschappen doen?

2. Hoeveel huishoudens ‘bereikt’ PICNIC op dit moment, hoe ziet het bezorggebied eruit, wat kunnen we daarvan leren en is er nog ruimte voor geografische uitbreiding?

3. Welke impact heeft PICNIC op de traditionele supermarkten, nu en in de nabije toekomst?

Opzet van het onderzoek

Om de drie managementvragen te beantwoorden, heeft het EFMI Data Analytics team uitgebreide analyses uitgevoerd. Daarbij zijn diverse databronnen gehanteerd en gekoppeld:

> EFMI Supermarkt Database: kenmerken van NL-supermarkten en hun marktgebieden
> CBS-postcodedatabase: achtergrondkenmerken van Nederlandse huishoudens
> EFMI PICNIC-database: kenmerken van DC’s, hubs, en postcodes in het bezorggebied
> Superscanner-database: prijs-, promotie- en assortimentsdata van supermarkten

Rapport downloaden

EFMI-bedrijfsleden kunnen het rapport ‘De Impact van PICNIC in Food Retail’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport zonder wachtwoord downloaden in EFMI Online.

Download rapport Inloggen EFMI Online  (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)

Nog geen EFMI-bedrijfslid?

Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties uit de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.

Meer EFMI Studies:

 

 

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.