Nieuwe studie ‘De Productivity Challenge in Food’
EFMI 2025-04
 Welke arbeidsmarktkrapte ervaren bedrijven in de foodsector en hoe kan technologie in de komende jaren helpen om de arbeidsproductiviteit te verhogen? Deze vraag staat centraal in de nieuwe studie ‘De Productivity Challenge in Food’ van EFMI Business School en Capgemini.
Welke arbeidsmarktkrapte ervaren bedrijven in de foodsector en hoe kan technologie in de komende jaren helpen om de arbeidsproductiviteit te verhogen? Deze vraag staat centraal in de nieuwe studie ‘De Productivity Challenge in Food’ van EFMI Business School en Capgemini.
Via deskresearch, diepte-interviews en een online enquête onder 169 food executives is een antwoord geformuleerd op de volgende vijf onderzoeksvragen:
- In welke mate is er in Nederland sprake van arbeidsmarktkrapte en in hoeverre kan arbeidsmigratie dit opvangen?
- Hoe zien de arbeidsmarktvooruitzichten eruit voor de komende decennia en welke rol speelt vergrijzing hierin?
- Ervaren bedrijven in de foodsector anno 2025 al een krappe arbeidsmarkt en zo ja: in welk functies? In hoeverre belemmert dit momenteel al de groeimogelijkheden?
- Welke groeimogelijkheden zien foodbedrijven op dit moment en in hoeverre kunnen deze nog worden gerealiseerd met de huidige personeelsbezetting?
- Welke outputgroei kan worden gerealiseerd door investeringen in technologische oplossingen?
Op basis van het onderzoek is het Technologie Transitie Model ontwikkeld, dat door foodbedrijven als kompas gebruikt kan worden om doelgericht te investeren in technologie en de arbeidsproductiviteit te verhogen.
EFMI 2025-04 downloaden
EFMI-bedrijfsleden kunnen het managementrapport ‘De Productivity Challenge in Food‘ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij de studie (zonder wachtwoord) downloaden in EFMI Online.
Download rapport (Pdf, 6 MB)
Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)
Nog geen EFMI-bedrijfslid?
Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties in de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.
Foto: 123RF
Meer EFMI Studies:
- Nieuwe EFMI-studie: de supermarkt van morgen volgens supermarktondernemers
- Nieuwe EFMI-studie: Retailmedia – investering in je merk of nieuwe salestaks?
- Nieuwe EFMI-studie: Gierend rijk over rug consument?
- Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
- EFMI-studie naar A-merken in een ‘perfect storm’
- EFMI-studie naar shoppers en online boodschappen doen
- EFMI-studie naar het verdienmodel van supermarktondernemers
- EFMI-studie naar internationale retailallianties