Nieuwe EFMI-studie: De Strijd om het Supermarktschap 1998-2023
EFMI 2023-04
Het supermarktschap is het moment-van-de-waarheid in de strijd om de shopper. Talrijke studies tonen aan dat meer schapruimte en een betere (verticale) schappositie tot meer productverkopen leiden. Het fysieke schap is echter niet van elastiek: meer facings op een bepaalde schaphoogte van het ene product, zorgen op diezelfde schaphoogte voor minder ruimte voor andere producten. Dat leidt tot een interessant spanningsveld tussen A-merken en huismerken.
In het nieuwe EFMI-managementrapport ‘De Strijd om het Supermarktschap 1998-2023’ analyseren we acht productgroepen bij tien supermarktformules en brengen we in kaart wat anno 2023 de stand van zaken is als het gaat om de (kwantitatieve) schapruimte en de (kwalitatieve) schaphoogte van A-merken en huismerken. Waar mogelijk vergelijken we de uitkomsten met eerdere EFMI-schapstudies uit 1998, 2008 en 2018.
Rapport downloaden
EFMI-bedrijfsleden kunnen het rapport ‘De Strijd om het Supermarktschap 1998-2023’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport (zonder wachtwoord) downloaden in EFMI Online.
Download rapport (Pdf, 5 MB)
Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)
Nog geen EFMI-bedrijfslid?
Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties in de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.
Meer EFMI Studies:
EFMI-studie naar shoppers en online boodschappen doen
EFMI-studie naar het verdienmodel van supermarktondernemers
EFMI-studie naar internationale retailallianties
Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
EFMI Update: De Relatie tussen Shoppers en A-merken
Nieuwe EFMI-studie: Streekassortiment als aanjager van omzet, winkeltevredenheid en klantenbinding
Nieuwe EFMI-studie: Van Kostprijs tot Supermarktprijs
Weer een nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner