Nieuwe EFMI-studie: HALLO HEMA!

De impact van de HEMA-overname op JUMBO en de andere NL-supermarkten

Na een turbulente periode wordt op donderdag 17 december 2020 officieel bekend gemaakt dat HEMA wordt overgenomen door een consortium met de investeringsmaatschappijen Mississippi Ventures (familie Van Eerd) en Parcom.

In dit EFMI-rapport presenteren we een uitgebreide analyse van HEMA. Daarbij staan we stil bij de historie, het merkconcept, de financiële performance en de impact van de overname op JUMBO en de andere supermarkten.

Vijf centrale vragen

In deze studie gaan we dieper in op de volgende vijf vragen:

1. Wat zijn de historische mijlpalen van HEMA sinds zijn oprichting in 1926 en hoe ziet HEMA’s merkconcept er anno 2020 uit?
2. Wat is het ‘bereik’ van het HEMA-winkelnetwerk in Nederland en daarbuiten?
3. Hoe heeft HEMA in de afgelopen tien jaar gepresteerd qua verkopen en hoe ziet het verdienmodel van HEMA eruit?
4. Wat zijn de mogelijke gevolgen van de HEMA-overname voor JUMBO en de andere supermarktorganisaties in Nederland?
5. Welke strategische opties hebben HEMA en JUMBO om elkaar na de overname (verder) te versterken?

Deskresearch en shopperonderzoek

Om een zo goed mogelijk beeld te vormen van de overname van HEMA en meer inzicht te geven in de genoemde vragen, hebben we de volgende onderzoeksmethoden gehanteerd:
A. Uitgebreide analyses van jaarverslagen, presentaties tijdens investor meetings en andere financiële publicaties van HEMA in de periode 2010-2020
B. Shopperonderzoek in begin juli 2020, waarin 1.003 Nederlandse primaire boodschappers hun mening hebben gegeven over een – op dat moment – mogelijke overname van HEMA door JUMBO.
C. Marktgebiedanalyses van HEMA, LA PLACE, JUMBO en vijf andere supermarktformules

Rapport downloaden

EFMI-bedrijfsleden kunnen het rapport ‘HALLO HEMA! De impact van de HEMA-overname op JUMBO en de andere NL-supermarkten’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport zonder wachtwoord downloaden in EFMI Online.

Download rapport Inloggen EFMI Online  (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)

Nog geen EFMI-bedrijfslid?

Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties in de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.

Lees meer in de informatiebrochure

 

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.