Nieuwe EFMI-studie: HALLO HEMA!
De impact van de HEMA-overname op JUMBO en de andere NL-supermarkten
Na een turbulente periode wordt op donderdag 17 december 2020 officieel bekend gemaakt dat HEMA wordt overgenomen door een consortium met de investeringsmaatschappijen Mississippi Ventures (familie Van Eerd) en Parcom.
In dit EFMI-rapport presenteren we een uitgebreide analyse van HEMA. Daarbij staan we stil bij de historie, het merkconcept, de financiële performance en de impact van de overname op JUMBO en de andere supermarkten.
Vijf centrale vragen
In deze studie gaan we dieper in op de volgende vijf vragen:
1. Wat zijn de historische mijlpalen van HEMA sinds zijn oprichting in 1926 en hoe ziet HEMA’s merkconcept er anno 2020 uit?
2. Wat is het ‘bereik’ van het HEMA-winkelnetwerk in Nederland en daarbuiten?
3. Hoe heeft HEMA in de afgelopen tien jaar gepresteerd qua verkopen en hoe ziet het verdienmodel van HEMA eruit?
4. Wat zijn de mogelijke gevolgen van de HEMA-overname voor JUMBO en de andere supermarktorganisaties in Nederland?
5. Welke strategische opties hebben HEMA en JUMBO om elkaar na de overname (verder) te versterken?
Deskresearch en shopperonderzoek
Om een zo goed mogelijk beeld te vormen van de overname van HEMA en meer inzicht te geven in de genoemde vragen, hebben we de volgende onderzoeksmethoden gehanteerd:
A. Uitgebreide analyses van jaarverslagen, presentaties tijdens investor meetings en andere financiële publicaties van HEMA in de periode 2010-2020
B. Shopperonderzoek in begin juli 2020, waarin 1.003 Nederlandse primaire boodschappers hun mening hebben gegeven over een – op dat moment – mogelijke overname van HEMA door JUMBO.
C. Marktgebiedanalyses van HEMA, LA PLACE, JUMBO en vijf andere supermarktformules
Rapport downloaden
EFMI-bedrijfsleden kunnen het rapport ‘HALLO HEMA! De impact van de HEMA-overname op JUMBO en de andere NL-supermarkten’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport zonder wachtwoord downloaden in EFMI Online.
Download rapport Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)
Nog geen EFMI-bedrijfslid?
Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties in de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.
Meer EFMI Studies:
EFMI-studie naar shoppers en online boodschappen doen
EFMI-studie naar het verdienmodel van supermarktondernemers
EFMI-studie naar internationale retailallianties
Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
Nieuwe EFMI-studie: De Strijd om het Supermarktschap 1998-2023
EFMI Update: De Relatie tussen Shoppers en A-merken
Nieuwe EFMI-studie: Streekassortiment als aanjager van omzet, winkeltevredenheid en klantenbinding
Nieuwe EFMI-studie: Van Kostprijs tot Supermarktprijs