Hoe fijn gaat het met Albert Heijn?

Column Laurens Sloot (FoodPersonality - juni 2016)

Prof. dr. Laurens SlootOnlangs bracht Ahold haar Q1-resultaten uit. Nadat 2015 al een goed jaar voor de Zaanse grootgrutter was, lijkt ook 2016 heel zonnig te worden. De groei in de VS valt weliswaar tegen, maar in Europa – en dan vooral Nederland – gaat het crescendo. Een identieke groei van bijna 3% ligt iets boven de marktgroei en een bedrijfsresultaat van 4,8% is op het eerste gezicht een resultaat waar menig food retailer zijn vingers bij zou aflikken. Maar laat ik de resultaten van Ahold Nederland eens wat scherper bekijken, hoe ziet het beeld er dan uit?

De resultaten van Ahold Nederland omvatten ook Bol.com, Ah.nl en Etos.nl en Gall.nl. Bol.com groeit nog steeds erg snel (ongeveer 30%). Als je de identieke groei van Ahold Nederland (2,9%) corrigeert voor de snelle groei van Bol.com, dan ziet de omzetgroei van de supermarkttak er al een stukje minder florissant uit en mag je je afvragen of Albert Heijn gelijke tred kan houden met de marktgroei van circa 2,6%. Ah.nl groeit ook zo’n 25 tot 30% en dat is knap, gezien het feit dat ook Jumbo fors investeert in de online-webwinkel. En daarnaast wordt Albert Heijn geconfronteerd met nieuwe concurrenten als HelloFresh (omzet in Nederland in 2015 zo’n € 80 miljoen) en Picnic, dat in de nabije toekomst weleens kan uitgroeien tot het Ocado van Nederland. Kortom, Ahold Nederland zit kort op de bal, schaakt op vele borden (AH To Go, Ah.nl, Allerhande-box, Bol.com etc.), maar moet wel uitkijken dat de ‘bread & butter’, de reguliere supermarkten dus, wel de aandacht krijgen die ze verdienen.

Een ebit van 4,8% is zonder meer erg goed. Zeker als je dit corrigeert voor het verlieslatende Bol.com (gaat Bol überhaupt ooit winst maken en hoe lang mag Daniël Ropers nog blijven roepen dat de winst in de toekomst vanzelf komt?) en Ah.nl (de ‘last mile’ blijft zeer kostbaar).

Mijn inschatting is dat de fysieke supermarkten van Albert Heijn op dit moment een ebit behalen van om en nabij de 6% en dat is heel erg goed. Ook veel franchisenemers van AH behalen een bedrijfsresultaat van tussen de 4 en 5% van de omzet en dat is natuurlijk buitengewoon goed. Met de sterke supermarkttak kan AH het zich permitteren om fors te investeren in mogelijke groeiers als Ah.nl, Bol.com en de Allerhande-box. Albert Heijn moet er echter voor waken om in dezelfde mentale val te lopen als in de tijd van Cees van der Hoeven, waarbij Albert Heijn de functie van melkkoe had gekregen om allerlei spannende activiteiten te bekostigen.

Want als ik kijk naar het werkelijke potentieel van Albert Heijn in Nederland, dan zou een bedrijfsresultaat van 7 tot 8% eigenlijk de norm moeten zijn. Dat is ook een bedrijfsresultaat dat past bij de omvang en positie die AH in Nederland heeft verworven. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de voordelen die AH heeft op het gebied van advertising, inkoop winkelmateriaal, inkoop vers, inkoop huismerken etc. Soms vraag ik me oprecht af hoe het kan dat AH zo veel geld laat liggen. Ik heb daar zo wel mijn gedachten over, maar het vereist bovenal een andere manier van denken. En die start met het hoger leggen van de norm, kostenbewust denken en het sterker concentreren op de winstgevende activiteiten. En Ahold kan en moet dit zelf realiseren, want het zou jammer zijn als Warren Buffett eraan te pas moet komen om te bewijzen dat dit ook echt kan.

Meer EFMI-columns…

 
 

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.